Didaktik - Historie
Historie
Kapitlet er inddelt i otte underafsnit. Klik på det du har lyst til at læse.
L97 og samfundsfag
- Historie
Historie handler om mennesker og samfund før os og arbejder med tidsdimensionen. Faget ser på mennesket og samfundet til forskellige tider og hvilke drivkræfter som har påvirket samfundsudviklingen gennem tiderne.
- Geografi
Geografi handler om vore fysiske omgivelser lokalt, nationalt og globalt og arbejder med rum-dimensionen. Eleverne skal lære at orientere sig i omverdenen. Faget ser på lokalisering og udbredelse af naturlige og menneskeskabte fænomener og processer på jordoverfladen, på sammenhængen mellem menneske og natur og giver oversigt over livsbetingelser, levemåder og levevilkår på jorden.
- Samfundskundskab
Samfundskundskab handler om individ og samfund og arbejder med politik og socialisering. Faget viser hvordan samfundet behøver love og regler, organisering og styring for at kunne fungere. Faget arbejder også med mellemmenneskelige forhold som samarbejde og konflikter og drøfter de rettigheder, pligter, påvirkninger og udfordringer, som enkeltmennesket står overfor som borger i samfundet.
Lærerne har i beskrivelsen af samfundsfagets didaktik i udeskolen taget udgangspunkt i læreplanværkets målområder. De har så fokuseret på hvordan disse perspektiver bliver varetaget i udeskolen, isoleret set og som en del af forskellige tværfaglige oplæg.
Historie – mennesker og samfund før os
Dramatiseringer og rollespil
-
Stenalder
-
Bronzealder
-
Jernalder
- Tro
Eleverne arbejder med tro og mytologi fra den aktuelle tidsepoke. Aktiviteterne knyttes til faget Kristendom.
- Roller
Piger og drenge får forskellige opgaver, hvor de oplever kønsrollemønstre i forskellige tider. De får også roller fra forskellige samfundsklasser og oplever på den måde samfundsstrukturen i den aktuelle tid og kultur. Aktiviteterne knyttes til faget Samfundskundskab.
-
Bygning af bosted
Eleverne gennemfører praktiske arbejdsopgaver knyttet til etablering af boplads med bygning af lavvo, ildsted, bord og siddepladser osv. Aktiviteterne knyttes til fagene Idræt, Kunst og håndværk og Matematik.
-
Madlavning
Eleverne laver mad (fisk, kød, kylling) i kogegrube De laver forskellige retter som nevgrød, lefse (norsk kartoffelfladbrød), bidos (rensdyrgryde), pinnebrød (snobrød) og finnebiffgryte over bål. De bruger naturens ingredienser som urter, bær, ene, granskud, lav etc. De har madpakke med hjemmefra fra en givet tidsepoke, Aktiviteterne knyttes til fagene Hjemkundskab, Natur- og miljøfag og Matematik.
-
Lave værktøj, redskaber og udstyr til kamp, jagt og fangst
Eleverne laver og bruger sværd, skjold og hjelm, pil og bue, spyd, de lærer at kaste lasso etc. De gennemfører kampe, dueller og stridigheder. Aktiviteterne knyttes til fagene Kropsøvning og Kunst og håndværk.
-
Håndværksarbejder
Eleverne karter, spinder og væver med uld, de farver tekstiler med plantefarvning (uld, bomuld), de støber tin-smykker og de snitter smykker i træ, de organiserer køb og salg af forskellige produkter mellem familiegrupperne, de organiserer kaplege osv. Børnene klæder sig i tøj som de enten har lavet selv, eller taget med hjemmefra og som skal i så høj grad som muligt skal fremstå tidstypiske. Aktiviteterne knyttes til fagene Kunst og håndværk og Natur- og Miljøfag.
-
Musik
Eleverne laver musikinstrumenter og fremfører musik fra de forskellige tidsepoker og kulturer. Aktiviteterne knyttes til faget Musik.
Museums- og institutionsbesøg
-
Vikingeskibsmuseet på Bygdøy (i Oslo).
-
Kon-Tiki-museet på Bygdøy (i Oslo).
-
Norsk Teknisk Museum: Menneskets teknologiske udvikling, fra de tidligste tiders enkle teknologi til de sidste årtiers udvikling.
-
Norsk Folkemuseum: Økonomiske og sociale leveforhold i Norge for forskellige samfundsklasser de sidste par hundrede år. Sameudstilling.
-
Postmuseet.
-
Historisk museum; Etnografisk afdeling, Vikingetid, Stenalder, Ægypten, Indianere.
-
Bymuseet. Afdelingen for middelalder.
-
Middelalder-ruinerne i Gamlebyen med Maria-kirken.
-
Bymuseet i Frognerparken: Udstillingen ”Børn i byen i gamle dage”.
-
Samtidskunstmuseet: Udstillingen ”Fotokunst og videokunst”.
-
Skimuseet i Holmekollen
-
Norsk Skovmuseum ved Elverum. Et museum som præsenterer menneskets brug af skov og udmark gennem tiderne med vægt på skovbrug, jagt, fiskeri og friluftsliv. Museet har også et stort udendørsanlæg og arrangerer en række temaoplæg for grundskoler og ungdomsuddannelser.
-
Stortinget: Et møde med norsk politik.
Nærmiljø- og byvandringer
-
I forbindelse med temaet græsk mytologi arrangerer enkelte klasser stjernetur om aftenen sammen med forældrene, hvor de observerer og lærer om verdensrummet og stjernetegn.
-
I arbejdet med det gamle Ægypten laver eleverne labyrinter, ser på geometriske figurer etc.
-
Gennem byvandringer i dele af Oslo får man et mere autentisk møde med sociale og økonomiske leveforhold i Oslo til forskellige tider.
-
Eleverne går pilgrimsgang mellem Furuset og Stovner og Oldtidsvejen mellem Stovner og Gjelleråsen.
-
De ser på husmandsgårde og fortidsminder i nærmiljøet.
-
Elever og og lærere går flygtningeruten fra krigen og må dermed sætte sig ind i historiske hændelser fra 2. verdenskrig.
-
Akers-elva (en elv nær skolen) bliver brugt meget. Ved at vandre langs Akerselva får eleverne et indblik i industrialisering og boforhold i Norge under det industrielle gennembrud i Norge i 1800- og 1900-tallet. Her ligger fabriksanlæg og gamle boliger på rad og række og fortæller deres historie.
-
Eleverne vandrer også langs Alna-elva med gamle fabriksanlæg, naturmiljø etc.
Ressourcepersoner i nærmiljøet
Opsummering
Samfundsfagene, nærmiljøet og udeskole på Lutvann
Dette studie viser, at denne ambition i L97 i høj grad bliver imødekommet i udeskolen på Lutvann skole, med samfundsfaget som et naturligt regifag. Som vi snere skal se, har også Natur- og miljøfaget en tilsvarende funktion. Materialet tyder videre på, at få lærere driver rendyrket fagundervisning i historie, geografi eller samfundskundskab i udeskolen. Undervisningen i samfundsfag er i høj grad knyttet til tværfaglige temaoplæg. De fagspecifikke perspektiver kommer tydeligere frem i den videre bearbejdning inde, når oplevelserne ses i sammenhæng med det boglige lærestof.
Materialet underbygger klassiske opfattelser af samfundsfag, som et vigtigt fag i skolen, som forstærkes yderligere af udeskole som didaktisk tilnærmelse i undervisningen i bl.a. geografi og historie bidrager til elevernes psykiske udvikling , ved at ”…de bliver i stand til at nå udover deres personlige erfaringer – i rum og tid – med hensyn til at forstå både naturgivne og socialhistoriske betingelser og relationer” (Dale 1996, s. 240).