Kystquiz
Forberedelse
Kystquizzen er et forsøg på at at nå de deltagere, der har svært ved at få noget ud af at lytte til et oplæg, eller andet almindelig form for formidling, på en legene måde.
Sådan gør du
-Lad personerne gå i fem til ti minutter, at samle f.eks muslingeskaller på stranden. Hvis der er mulighed for det, og sæsonen er til det, kan man også udstyre den med rejenet, og lade dem stryge rejer i algerne ved kysten. Så er der noget at kigge på, og tage op i hænderne, mens der bliver fortalt om de enkelte genstandene.
-Lig to store sten mellem dig og personerne, der deltager i quizzen. Den ene sten er svar A, og den anden er svar B.
-Stil et spørgsmål, f.eks ”hvad er sifonerne, på en musling? A- musklerne der holder skallerne sammen, B- ånderør, der fører til muslingens gæller.”
-Lad personerne tage stilling, og vælge hvilken sten de vil gå hen til.
-Fortæl uddybende om musklerne der holder muslingerne sammen, og ånderørenes funktion for de nedgravede muslinger. Afslut med at fortælle, at sifonerne er ordet for ånderørene.
-Lad personerne selv holde regnskab med, hvor mange point de har, hver i sær, medmindre der er tale om børn eller unge.
-Lav 10- til 20 spørgsmål, og mærk selv efter hvornår personerne her fået nok information, og gør så personerne klart at lejen stopper efter næste spørgsmål, der evt. giver dobbelt point. Lad personerne fortælle hvor mange point de hver især har, og bygge op til det afsluttende spørgsmål.
-Efter quizzen, så lad hver med at fremhæve taberne af quizzen, men kun vinderen.
Eksempler til muslingequiz.
Tilhører både snegle, og muslinger bløddyrene?
A-Ja B-Nej
Bløddyrene har ingen lemmer eller led, de har en fod, til at bevæge sig med, og øjne. Snegle har to øjne, hvor muslinger kan have op til hundred øjne. Bløddyr, har ofte tentakler.
Til bløddyrene hører skallus, ormebløddyr, snegle, muslinger, blæksprutter, søtænder.
Kan der findes perler i de danske muslinger?
A-Ja B-Nej
Bearbejdning
Find ud af om det var det rigtige valg, at benytte denne quiz, til de pågældene deltagerer.