Skattejagt på museum
Lærerne har i forvejen opsat poster med opgaver på udvalgte historisk relevante artefakter, som eleverne gennem en skattejagt skal finde og løse.
Forberedelse
Læreren skal forberede poster, opgaver, skattekort/kort over museum, aftale med museet
Sådan gør du
- Tag ud til museet med eleverne.
- Når I når frem til museet, giver du en introduktion til hvad der skal ske, deler eleverne i grupper og uddeler skattekort.
- Eleverne går på egen hånd i grupper og skal finde posterne som er markeret på kortet, besvare opgaverne og modtage en ledetråd som fører dem til næste post.
Bearbejdning
Når skattejagten er gennemført og alle opgaverne er løst, skal eleverne lave en tidslinje over de historiske begivenheder som er præsenteret gennem opgaverne tilhørende de historiske artefakter.
I klasselokalet deles begivenhederne/emnerne som eleverne har skrevet på tidslinjen ud på grupperne. Grupperne skal så forberede en fremlæggelse af de specifikke begivenheder med en kildekritisk synsvinkel, som skal lægge op til en fælles diskussion om kilders troværdighed.