De 4 årstider

Vis dine elever, hvordan skoven ændrer sig i løbet af året.
Æbleblomst. Foto: Malene Bendix.

Formål

  • at eleverne lærer, hvad der sker i naturen året igennem
  • at eleverne arbejder kreativt med ændringer i omgivelserne.
     

Forberedelse

  • Nyd at bladre gennem bogen "Årstiderne" af Claus Bering og Poul Holm Joensen.
  • Arranger 4 ture i skoven i løbet af et år.
     

Sådan gør du

Mal en skov
Mal en stor plakat med træstammer, så enhver kan se det er en skov. Der er ingen blade på træerne. Der må gerne være godt med skovbund, hvor der er en myretue og lignende.

Sensommertur
Tag klassen med på tur i skoven, f.eks. i august, og se, hvordan skoven ser ud om sommeren. Hvilke dyr og fugle er der? Hvilke planter? Hvordan ser bladene ud? osv.

Tegn skoven hjemme
Hjemme i klassen tegner I blade, fugle, insekter, svampe osv., klipper dem ud - og sætter dem fast på plakaten med lærertyggegummi. I kan også forsyne plakaten med små tekster, der fortæller, hvad der sker på plakaten. Måske kan eleverne specialisere sig, så nogen holder øje med bladene og andre med fuglene osv.

Efterårstur
I laver nu en ny tur sidst i oktober, og iagttager, hvad der nu er sket med træer, planter og dyr.

Vinter- og forårstur
Besøgene gentages i januar og i maj.
 

Baggrund

Et skoleår
Et sådant langt forløb får skoleåret til at hænge godt sammen - og plakaten hænger i klassen hele tiden til stadig inspiration. I får masser af stof til diskussion af årets gang, og hvordan naturen indretter sig på kulde og varme m.m.

Aktiviteten hænger tæt sammen med natur/teknik og billedkunst.

Relaterede Fælles Mål for dansk bliver sat ind her, når de nye Fælles Mål er klar i 2014.