Kridtblitz i udskolingen og evt. mellemtrin
Formål:
- Læring om indirekte kommunikation, argumentation og om kampagnen som udtryksform.
- Opmærksomhed på arter, bestemmelse og navne. Sprogets betydning for vores syn på verden, herunder biodiversitetskrisen.
- Sprog, multimodal fremstilling, argumentation.
- Vellykket/ikke vellykket kommunikation (afsender, modtager, kontekst).
Forberedelse:
- Download apps.
- Skaf opslagsbøger om Danmarks vilde flora.
- Instruér eleverne i formål og fremgangsmåde.
- Vær åben over for elevernes egne ideer til fremgangsmåde.
- Hvad vil de evt. gerne finde ud af og undersøge?!
Sådan gør du:
Baggrund:
Organisationen De Unge Biodiversitetsambassadører har flere gange lavet kridtblitz på gader og torve i byerne. Kridtblitzen er en kampagneform, hvor man finder (især vilde og hjemmehørende) planter, som klemmer sig op gennem asfalten eller mellem fortovsfliserne i byen for at få lys. Med et stykke kridt sætter man en ring om planten og skriver dens danske navn. Når man går i byen, lægger man ikke rigtig mærke til planterne. Men en kridtblitz kan gøre andre mennesker opmærksomme på, hvordan naturen er til stede selv i byens asfaltørken, hvor den må siges at være allermest trængt. Man fascineres over de finurlige navne, og som Peter Plys en gang har sagt, bliver man opmærksom på hvordan vilde planter ikke bare er ukrudt – de er levende væsener, som har en betydning for naturen og dens kredsløb, fx som nektarkilder for insekter.
Nyttige links:
- Artikel på DR/Nyheder om kridtblitz
- Unge biodiversitetsambassadørers facebookside
- Artikel på Altinget.dk om de unge biodiversitetsambassadører
- Artikler fra Aarhus Stiftstidende
- https://stiften.dk/debat/debat-gadens-vilde-planter-er-ikke-ukrudt
- https://stiften.dk/aarhus/unge-varedeklarerer-naturen-folk-faar-et-forhold-til-det-der-gror-der-hvor-de-bor