Om udeliv
Abstract
Bevægelse og sansning
Hvordan løser det lille barn udviklingsopgaven? Det bruger alle sanser til at forstå, fastlægge og begrebsliggøre rummet omkring sig og som det er centrum i. Det sanser rummet visuelt, akustisk, taktilt og tidsligt. Det visuelle rum sanser vi med synssansen, det akustiske rum med høresansen, det taktile rum med den aktive brug af hånden til at undersøge genstande, og det tidslige rum som en territorial bestemmelse af, hvor det er, hvor langt det kommer omkring, og hvor det laver sig rumlige fikspunkter (der har jeg været og her er jeg nu). Rummets fikspunkter er også planforskydninger, hjørner, bakker, vægge og mure, farver, skygger og lysets retning.
Rum
Der er - en nødvendig - melodi i kommunikation. Den bæres i ansigtet og af kroppen som en kommunikativ rytme. Den er klart markeret ude på ujævnt underlag. Når fire børn løber ud i frikvarteret ned over en skråning eller bakke og op ad igen forplanter jordoverfladen sig i dem gennem deres balancesansninger (den proprioceptive sansning), så de som en fælles bølge laver sig et danseforløb. Det ser ikke sådan ud, når de løber ud og rundt i den flade asfalterede skolegård i byskolen.
Uderummet er sfærisk, har form som en sanseboble rundt om organismen, det er det topologiske rum. Inderummet er bygget som længde x bredde x højde, det euklidiske rum. Menneskets første logik er sfærisk, en sfærologisk forståelse af dets væren-i-verden. Hovedspørgsmålet i denne første logik er "hvor?", dvs. en stadigt kørende bestemmelse af sted. Det bliver senere til en mental logik, der præges af det verbale sprog. Og så "glemmer" vi den første sfæriske logik. En sfære? vil mange tænke. Hvordan? Læg dig på ryggen en aften ude midt i naturen. Se op i himlem, så er den der lige med det samme.
Rummet undersøges med alle sanser i brug dels mht. udstrækning (det sfæriske rum) og dels genstandsmæssigt. Undersøgelsen sker gennem barnets aktive bevægelse i rummet og mellem tingene. Derved fastlægges barnets subjektive og erfarede rumopfattelse i dets aktive, levede liv gennem det, som i psykologien kaldes økologisk perception. Økologisk, fordi det sanses i en livssammenhæng. På den måde får genstandene i rummet invarians og permanens, dvs. de er de samme genstande uanset afstand (nærved eller fjernt) og uanset den retning, hvorfra den opfattes. En kop er nu en gang en kop uanset om man ser den oppefra eller fra siden, nærved eller på lang afstand. Først er alle ting bestemt ved brug, senere bliver de begrebsliggjort. Verden starter med at være fyldt med verber, senere bliver den fyldt med substantiver. Koppen er først en "drik-af-mig" ting, senere bliver den et begreb med navnet kop.
Sansningen bestemmer opfattelsen af rummet. Mennesket har mange rum bestemt af sanserne: et hudens og berøringens rum, et rum, der dannes af muskulær anstrengelse, rummet der - som nævnt - fastlægges af bevægelser. De forskellige organismer lever i forskellige spatielle rum, der er defineret af deres dominerende sans. Mennesket oplever (især) en visuel verden, og f.eks. flagermusen (især) en akustisk verden, katten (især) en duftverden. Svært for ikke at sige umuligt er det at forstå muldvarpens sansning og rumforestillinger i gangene under jorden eller laksens sansning og forestillinger under dens vandringer i havet og op gennem elven.
Legekrop og skolekrop
Ved barnets tidlige undersøgelser af rummet fastlægges territoriet med steder, fikspunkter, genstande samt kombinationen afstand og tid. Afstand og tid ligger i kroppen længe før kulturens tidsopfattelser og tidsmålingen kommer til. Kroppen kender til tiden, fordi den har gjort et større arbejde for at nå frem til noget fjernt end til noget nær ved. Tiden er indskrevet i kroppen.
Børn, der sidder deres barndom af ved computeren og dræberspillene, mister orienteringssansen og stedsansen, fordi tid og afstand er slettet. Handlinger, afstande og tid er ikke mere i real time, alting foregår på samme tidspunkt, foregår uden om kroppen. Bogstavelig talt er kroppen sat uden for spillet.
Vi er natur
Det handler om at bruge sanserne ude. Bruge dem grundigt (og dermed langsomt) og være nysgerrig (vedholdende, altså lang tid over for et "noget").
-
et godt underlag til kolbøtter, slagsmål (med fair play, som skal læres både af drenge og piger, men som vi voksne ofte ikke giver videre til næste generation), og så leg og idræt (inkl. campering, hvor man lærer at klare sig),
-
et kundskabslager om træer, buske, planter, dyr, fugle, insekter mv.. Der er så megen faktuel viden om verden at hente ude i naturen
-
eventyrlig og farlig, hvad er der nede i skovbundens huller, inde i den natsorte grantykning (set fra barnets 80 cm højde)?
-
den er til praktisk brug med vækster, dyrkning og haver (skolehaverne?), her går mennesket gennem sine handlinger næsten i ét med naturen. Det er en praktisk udgave af menneskets forviklethed med naturen, som den danske religionsfilosof K. E. Løgstrup taler om,
- den rummer sansenydelser. Vi er indforlivet med naturen, elsker at sidde og se på havens vækster, vi anbringer os (altid!) med udsigt ud over åbne landskaber og med et skovbryn eller havet i det fjerne.
Vi er faktisk biologisk udstyret med en intelligens for naturen. "Den grønne intelligens", som har haft en meget lang evolutionshistorie, som vi kan se det hos chimpansen og gorillaen, der kan skelne mellem ca. 80 forskellige blade og planter, og som kun overlever, hvis de undgår de dødeligt giftige planter. Det er vigtigt at kunne skelne og handle umiddelbart og med high speed. Det gælder faktisk også i storbyjunglen. Udeliv er også ekskursionen i storbyerne. Territoriale undersøgelser af byrummet, når vi kommer til en ny metropol. Storbyen er natur, udformet af mennesker, der selv er natur.
Udeliv i skolen
Dertil kommer sidegevinsten med sundhed og med trænede kroppe, der ved den øvede balancesansning viser hele kroppens mulige spændstighed og ynde.