Rødkildeprojektet
Naturklassen på Rødkilde Skole blev fra 2000 - 2003 studeret af et forskerhold. Se nogle af rapporterne her.
Naturklassen på Rødkilde skole
Fra 2000 til 2003 underviste lærerne Lasse Bak Sørensen og Anne Mette Kaae Petersen på Rødkilde skole deres 3 - 5. klasse i skoven hver torsdag. Naturklassen på Rødkilde skole blev fulgt af et forskerhold fra Københavns Universitet og Landbohøjskolen. Du kan finde en række af deres projekter her.
Rødkildeprojektet
Her er en del af de rapporter og specialer der kom ud af Rødkildeprojektet. Rapporterne er i pdf-format og kan hentes med Acrobat Reader, der kan downloades gratis.
Afhandlinger:
- Knut Dietrich et al.: A Weekly Nature Day in a Danish "Folkeskole" (24 sider).
- Erik Mygind: Elevers aktivitetsniveau på skole og naturdage. Forskningsrapport publiceret i Focus Idræt nr. 3, 2002.
- Erik Mygind: Elevudsagn om undervisning og sociale relationer på yngste klassetrin - en sammenlignende analyse af naturens rum og klasseværelset. Artikel i Focus Idræt nr. 5/6, 2003.
- Lene Herholdt: Danskundervisning under træerne i skoven - en undersøgelse af naturklasseelevernes mundtlige sprogbrug. Udgivet på www.groen-skole.dk.
- Lene Herholdt: Sprogbrug og sprogfunktioner i to kontekster - en undersøgelse af det danskfaglige potentiale i udeundervisningen i naturklassen på Rødkilde Skole, Danmarks Pædagogiske Universitets Forlag, 2003. Bogen kan købes ved henvendelse til Danmarks Pædagogiske Bibliotek, www.dpb.dpu.dk, bogsalg@dpb.dpu.dk.
- Christian Jacobsen: Hvordan påvirker udendørsundervisning børnenes kompetanceudvikling? Specialeafhandling fra Institut for Idræt, Københavns Universitet, 2002. 151 sider.
- Astrid Bjørg Jensen et al.: Forandring og Forankring - en undersøgelse af Naturklassen, et udviklingsprojekt i folkeskolen. Speciale fra Roskilde Universitetscenter, 2002. 151 sider.