Udbredelsen af undervisning udenfor læreruddannelsens mure

Her kan du læse en undersøgelse af undervisning i og med udeskole på læreruddannelsens i undervisningsåret 2021/2022.

Resumé

Undersøgelsen viser, at mindst 38,3% af underviserne på læreruddannelserne inddrog undervisning udenfor læreruddannelsens mure i undervisningsåret 2021/22. Undervisning udenfor læreruddannelsens mure er mest udbredt i fagområderne praktiske-æstetiske fag, matematik, kulturfag, naturvidenskabelige fag og moduler rettet direkte mod udeundervisning, hvor op mod alle de adspurgte underviser har inddraget sådanne aktiviteter. Udbredelsen er mindst i de pædagogiske fag og sprogfagene.

Omfanget af aktivitet og reflektion

I gennemsnit anvender 31,6% af underviserne, der inddrager undervisning udenfor læreruddannelsens mure, denne praksis 5-6 gange eller mere på hvert modul. Refleksion over elementer af udeskoledidaktik er generelt lidt mere udbredt end selve udeaktiviteterne, hvor 35,3% af underviserne reflekterer med de studerende over aktiviteter udenfor læreruddannelsens 5-6 gange eller mere på hvert modul.

Foruden de naturvidenskabelige fag og praktiske-æstetiske fag, er anvendelsen af og refleksion over aktiviteter udenfor læreruddannelsens langt overvejende udbredt i moduler direkte rettet mod udeundervisning, som udelukkende er moduler der eksisterer som specialiseringsmoduler. I moduler direkte rettet mod udeundervisning inddrager mere end tre ud af fire undervisere aktiviteter og reflektion med de studerende mere end seks gange hvert modul. Til sammenligning inddrager en tredjedel af underviserne i de naturvidenskabelige fag og praktiske æstetiske fag denne praksis 5- 6 gange eller mere.

Undervisningspraksis

Undervisning udenfor læreruddannelsens mure foregår hovedsageligt i form af praksissamarbejde (64,1%) og som undervisning på steder, hvor underviseren selv didaktiserer stedet (57,9%). I mindre grad forgår denne undervisning for at skabe bevægelse eller variation i undervisningen (50,1%) eller som aktiviteter i bemandede eksterne læringsmiljøer (43,0%).

Der er betydelige forskelle i, hvordan undervisning udenfor læreruddannelsens mure praktiseres inden for hver professionshøjskole. VIA, UCN og UCSYD er særligt aktive i praksissamarbejder, mens på PHA, KP og UCL ofte sker ved at undervisning foregår på steder, hvor underviseren selv didaktiserer stedet.

Didaktiseringen af steder ses oftest i moduler direkte rettet mod udeundervisning (96,2%), hvor i mod praksissamarbejde generelt er mest udbredt i andre fag og moduler (28,9-80,0%). Aktiviteter i bemandede eksterne læringsmiljøer er for uden i moduler direkte rettet mod udeundervisning (73,1%) særligt udbredt i naturvidenskabelige fag (69,1%).

Efteruddannelse og netværk

Undersøgelsen viser, at undervisere med efteruddannelse eller regelmæssig deltagelse i netværk om udeskole oftere inddrager undervisning udenfor læreruddannelsens mure.

Indenfor naturvidenskabelige fag og moduler direkte rettet mod udeundervisning ses den største andel af undervisere med relevant efteruddannelse i undervisning udenfor læreruddannelsens mure eller regelmæssig netværksdeltagelse i dette pædagogiske og didaktiske område, med en størst netværksdeltagelse inden for moduler direkte rettet mod udeundervisning. 

Læs mere

I rapporten.