Børn og Træer

Plant træer - og følg dem i n/t fra 1. til 6. klasse med udeundervisning tre-fire gange om året. Find Skoven i Skolens grundbog som 23 forløb, gratis pdf eller bog.
Børn og træer - Plant træer. Tegning: Eva Wulff.

Natur/teknologi i naturen

Børn og Træer er Skoven i Skolens grundbog til natur/teknologi i naturen. Materialet flytter en del af undervisningen ud i det fri og giver eleverne mulighed for at udforske skoven og træet. Grundiden er enkel: Eleverne planter et træ i 1. klasse og følger det gennem hele natur-teknik forløbet med undervisning ude tre-fire gange om året. Bøgerne kan også bruges uden træplantning.

Du kan finde Børn og Træer her i form af:
  • 23 kapitler lagt ud som selvstændige forløb
  • Bøger som gratis pdf-filer
  • Bøger på papir
bt-kap12_0.jpg
 
Temaer
Børn og Træer består af 23 kapitler, som behandler 23 centrale temaer i natur/teknologi. De kan bruges uafhængigt eller i sammenhæng. Du kan finde kapitlerne her som selvstændige forløb - med elevark som eleverne selv kan læse og kopiark til brug i klassen og i naturen.

For 1. - 3. klasse:
For 4. - 6. klasse
Natur/teknik + dansk og matematik i skoven
Børn og Træer tager udgangspunkt i skoven, men kommer bredt rundt om faget natur/teknologi. Samtidig inddrages dansk og matematik som værktøjsfag. Bøgerne indeholder et væld af ideer til en undervisning, der kobler inde og ude.
 
bt-kap17_0.jpg

Billige bøger - og gratis PDF

I 2012 overtog Skoven i Skolen restlageret af Børn og Træer-bøger fra Forlaget Alinea. Vi sælger bøgerne billigt, så længe lager haves. Se priser nedenfor. Oven i prisen skal lægges moms + porto + 100 kr. i ekspeditionsgebyr - for det tager tid at pakke og fakturere.
 
3 bøger
Børn og Træer består af:
    Begge elevbøger er flergangsbøger med viden formidlet for børn og fine tegninger. Bøgerne kan suppleres med materialer på www.skoven-i-skolen.dk.
     

    bt-kap14_0.jpg
     

    Anmeldelse

    Børn og Træer blev anmeldt i marts 2007 i Folkeskolen. Du kan læse anmeldelsen her:
     
    Anmeldelse af Børn og Træer 1.-3.klasse og 4.-6. klasse
     
    Anmeldt af: Steen Ehlers for bladet "Folkeskolen" på www.folkeskolen.dk marts 2007
     
    I mange undervisningsmaterialer til natur/teknik er det ambitionen at dække et helt års undervisning med én og samme elevbog - der så også på hvert klassetrin præsenterer en bred vifte af fagets forskellige emner.
     
    I dette materiale er det et bærende princip, at eleverne faktisk kan beskæftige sig med samme overordnede tema en hel bog igennem og således komme i dybden gennem lang tids arbejde med "Børn og Træer".
     
    De to elevbøger er beregnet for 1.-3., henholdsvis 4.-6. klassetrin. Tegninger og fotos balancerer fint med den overskuelige tekst; indholdssiden byder på en sober behandling af mange emner, og der er som lovet i lærervejledningen noget (meget!) for både "hånd og ånd": Vi bruger træ, små dyr i skoven, træer og fugle, træer og fotosyntese - for blot at nævne nogle få overskrifter. Over hundrede kopiark tjener til uddybning af fagligheden, ligesom der på hver side i bøgerne er angivet en kode, så man på nettet kan søge endnu flere oplysninger.
     
    Det kribler - ikke bare i skovbunden, men formentlig også i fingrene på mange lærere, der nok har haft lysten og interessen, men måske ikke den faglige ballast til at gøre turen i skoven med ungerne til andet og mere end netop en skovtur. Det sidste skub kan den endnu tøvende få af en fyldig lærervejledning. Her kunne de indledende begrundelser for udeundervisning, med den ikke ualmindelige sammenblanding af "læringsstil" og "intelligens", sagtens have været udeladt. For dette materiale må da nærmest sælge sig selv?
     
    Om materialet 
    Forfatter: Malene Bendix, Arne Bjerrum og Steen Erik Nielsen
    Børn og træer 1.-3. klasse: 28 sider, 141,25 kroner. Klassesæt, 25 stk: 3.037,50 kroner Børn og træer 4.-6. klasse: 44 sider, 141,25 kroner. Klassesæt, 25 stk: 3.037,50 kroner Lærervejledning: 272 sider, 1.012,50 kroner
    Serie: Skoven i Skolen
    Forlag: Alinea

    bt-kap6_0.jpg

    Gratis træer

    Skoler kan kontakte Naturstyrelsens lokale enheder og høre om mulighederne for at få lov at plante træer i forbindelse med skovrejsning på Naturstyrelsens arealer. Det er forskelligt hvor meget skovrejsning, der finder sted i de forskellige enheder. Men spørg den lokale enhed om mulighederne for at finde træer, arealer til træplantning og evt. hjælp til plantning fra naturvejledere eller skovfogeder.
     
     
    Hvis I ønsker at plante på andre arealer, skal skolen selv få fat på træerne. Køb i en planteskole, få af kommunen - eller dyrk selv små træer fra frø. Det kan være, at Skoven i Skolen igen får mulighed for at dele træer ud i forbindelse med Genplant Planeten 2015, 16 og 17.
     
     bt-kap19_0.jpg
     

    Hvorfor planter vi træer

    Folketinget besluttede i 1989, at vi skal fordoble det danske skovareal fra cirka 11 til cirka 22 procent i løbet af en trægeneration. Årsagerne er mange - her er i kort form en række gode grunde:
    • Træer giver glæde, viden, sundhed og miljø til børn og voksne
    • Træer giver plads til mange forskellige dyr og planter
    • Træer beskytter grundvandet
    • Træer renser luften
    • Træer optager CO2 og modvirker klimaforandringer
    • Træer modvirker jorderosion
    • Træer giver træ til huse, møbler og papir
    • Træer giver brænde og varme
    • Træ er en CO2-neutral energikilde

     

    Fælles Mål i natur/teknik består bl.a. af Trinmål efter 2. klasse, 4. klasse og 6. klasse. Nedenstående matricer giver et overblik over hvilke Trinmål der arbejdes med i de 22 kapitler i Børn og Træer.

    Børn og Træer strækker sig over hele natur/teknikforløbet fra 1. klasse til 6. klasse. Hvert år arbejdes ude 3 – 4 gange.

     

    Dreng planter

     

    Hvad lærer man af at plante et træ - og følge det gennem 6 års natur-teknik i naturen, med ekskursioner ud i verden 3 - 4 gange om året? Foto: Malene Bendix.


    Trinmål efter 2. klasse

    X: Kapitlet berører direkte punktets indhold
    (X): Kapitlet berører indirekte punktets indhold

     

    Den nære omverden

     

    Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

     

     

    1: Lær træerne

    at kende

    2: Plant et træ

    3: Træ-ernes

    frø og frugter

    4: Hold varmen

    i vinter-

    skoven

    5: Små dyr 

    i skoven

    6: Vi bruger 

    træ

    7: Bål, kniv

    og færdsel i skoven

    Sortere materialer

    og stoffer efter

    egne kriterier og

    enkle givne kriterier 

    X X XXX

    Demonstrere

    ændringer af s

    toffer og materialer,

    bl.a. smeltning og

    opløsning

       X XX

    Beskrive

    lokalområdet

    for andre

    (X)(X)(X)(X)(X) (X)

    Undersøge

    hverdags-

    fænomener,

    hverunder farver,

    lys og tyngdekraft

    X(X)XX  X

    Beskrive udvalgte

    dyr og planter

    XXXXX  

    Kende de natur-

    områder, hvor

    navngivne planter

    og dyr lever

    XXXXX X

    Kende menneskets

    sanser

    X(X)(X)(X)(X)(X)(X)

    Undersøge enkle

    kropsfuntioner,

    hverunder

    bevægeapperatet

    X(X)(X)X(X)(X)(X)

    Give eksempler på

    forhold, der har

    betydning for

    deres egen

    sundhed, her-

    under søvn, mad

    og trivsel

    X XX  X

    Anvende vigtige

    regler for god

    hygiejne

           

    Kende forhold,

    der karakteri-

    serer de

    forskellige

    årstider

    XXXXX  

    Undersøge

    enkle forhold

    vedrørende

    vejret

    (X)*(X)*(X)*(X)*(X)* (X)*

          
    *Sidste kapitel i "Børn og Træer" Lærerbogen og Elevbog 4. - 6. klasse er tænkt til brug for alle klassetrin. Det opfordrer klassen til at observere og måle regelmæssigt på vejret med enkle måleredskaber.

     

     

    Den fjerne omverden

     

    Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

     

     

    1: Lær

    træerne

    at kende

    2: Plant et træ

    3: Træ-

    ernes

    frø og frugter

    4: Hold

    varmen

    i vinter-skoven

    5: Små

    dyr i skoven

    6: Vi

    bruger træ

    7: Bål, kniv

    og færdsel i skoven

    Fortælle,

    hvordan dyr

    præsenteres

    i medierne

       (X)(X)  

    Kende dyr

    og planter

    fra forskellige

    naturområder

    XXXXX (X)

    Fortælle om

    årstider, sol

    og måne samt

    ændringer i

    længde på

    dag og nat

    (X)(X)(X)(X)(X) (X)

     

         

    Menneskets samspil med naturen

     

    Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

     

     

    1: Lær

    træerne

    at kende

    2: Plant et træ

    3: Træ-

    ernes

    frø og frugter

    4: Hold

    varmen

    i vinter-skoven

    5: Små

    dyr i skoven

    6: Vi

    bruger træ

    7: Bål, kniv

    og færdsel i

    skoven

    Tage hensyn

    til planter, dyr

    og natur og

    vise det

    gennem egen

    adfærd

    XXXXX X

    Give eksempler

    på livsnødven-

    dige ressourcer,

    der indgår i

    deres dagligdag

     X X XX

    Fortælle om,

    hvordan

    samfundet

    håndterer

    nødvendige

    ressourcer,

    herunder

    vand og affald

         X 

     



    Arbejdsmåder og tankegange

     

    Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder der sætter dem i stand til at:

     

     

    1: Lær

    træerne

    at kende

    2: Plant et træ

    3: Træ-

    ernes

    frø og frugter

    4: Hold

    varmen

    i vinter-skoven

    5: Små

    dyr i skoven

    6: Vi

    bruger træ

    7: Bål, kniv

    og færdsel i

    skoven

    Stille enkle

    spørgsmål

    og forudsige

    forløb ud fra

    iagttagelser,

    oplevelser

    og mindre

    undersøgelser

    XXXXXXX

    Udføre enkle

    forsøg og

    eksperimenter

    i klassen,

    laboratoriet,

    naturen og

    lokalsamfundet

    XXXXXXX

    Beskrive enkle

    fænomener,

    bl.a. et frøs

    spiring og lys

    i en pære

    XXXXXXX

    Bygge enkle

    modeller af

    konkrete

    genstande

         XX

    Anvende

    enkelt udstyr,

    herunder

    termometer,

    lup og ketcher

    X**X*X*X* *

    Bruge værktøj

    som hammer og s

    kruetrækker

     X XXXX

    Indsamle,

    ordne og

    kategorisere

    efter enkle

    iagttagelser

    X(X)X(X)X(X) 

    Kende vigtige

    navne og enkle

    grundlæggende

    faglige begreber 

    XXXXXXX

    Formidle egne

    resultater og

    erfaringer, bl.a.

    gennem tegning,

    fortælling og

    dramatisering

    XXXXXXX

    Indtaste og

    ordne enkle

    data

      X X  


    *Sidste kapitel i "Børn og Træer" Lærerbogen og Elevbog 4. - 6. klasse er tænkt til brug for alle klassetrin. Det opfordrer klassen til at observere og måle regelmæssigt på vejret med enkle måleredskaber. 

     

     

    Trinmål efter 4. klasse

    X: Kapitlet berører direkte punktets indhold
    (X): Kapitlet berører indirekte punktets indhold

     

     

    Den nære omverden

     

    Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

     

     

    8: Dyr og

    dyrespor i

    skoven

    9: Lav papir

    10: Træernes

    blomster

    11: Træer,

    blade og

    mangfoldighed

    12: Fæld et træ

    og se på ved 

    13: Træer

    om vinteren 

    14: Se på blomster

    Ordne

    materialer

    og stoffer

    efter faglige

    kriterier

    X XXXXX

    Beskrive

    fænomener

    som lys, lyd

    og bevægelse

    (X) (X)(X)(X)(X)(X)

    Skelne mellem,

    om resultatet af

    en forandrings-

    proces er

    endelig eller

    reversibel

    (X)(X)(X)(X)X(X)(X)

    Beskrive hverdags-

    fænomener,

    herunder

    elektricitet og

    magnetisme

           

    Redegøre for

    karakteristiske

    træk ved lokal-

    området, som

    det fremtræder

    i dag

    X XXXXX

    Redegøre for,

    hvorledes lokal-

    området har

    ændret sig

       X   

    Beskrive planter

    og dyr samt

    deres levesteder

    X XXXXX

    Redegøre for

    sammenhængen

    mellem planter

    og dyrs bygning,

    form, funktion

    og levested

    X XXXXX

    Fortælle om

    menneskets sanser

    og kropsfunktioner,

    bl.a. åndedræt og

    fordøjelsessystem

    (X)   (X)  

    Beskrive enkle,

    vigtige regler

    for sund levevis

    (X) (X)(X)(X)(X)(X)

    Bruge enkle

    fagudtryk i

    beskrivelsen af vejriagttagelser 

    (X)* (X)*(X)*(X)*(X)*(X)*

    Anvende enkle

    måleinstrumenter

    til undersøgelse

    af vejret

    (X)* (X)*(X)*(X)*(X)*(X)*

     

    *Sidste kapitel i "Børn og Træer" Lærerbogen og Elevbog 4. - 6. klasse er tænkt til brug for alle klassetrin. Det opfordrer klassen til at observere og måle regelmæssigt på vejret med enkle måleredskaber.

     

     

    Den fjerne omverden

     

    Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

     

     

    8: Dyr og

    dyrespor i

    skoven

    9: Lav papir

    10: Træernes

    blomster

    11: Træer,

    blade og

    mangfoldighed

    12: Fæld et træ

    og se på ved 

    13: Træer

    om vinteren

    14: Se på blomster

    Beskrive

    menneskers

    levevilkår i

    andre kulturer

    set i forhold

    til egne leve-

    vilkår

           

    Give eksempler

    på, hvordan

    naturkatastrofer

    indvirker på

    planter, dyr

    og menneskers

    levevilkår

       X   

    Give eksempler

    på, hvordan

    medier formidler

    viden om

    naturen

    (X) (X)(X) (X)(X)

    Beskrive dyr

    og planter fra

    forskellige

    naturområder

    X XXXXX

    Give eksempler

    på menneskers

    levevilkår forskellige

    steder på jorden

           

    Kende

    forskellige

    landskabstyper

    X XXXXX

    Kende alment

    geografisk

    navnestof fra

    regioner og

    stater i vores

    egen del af

    verden

           

    Kende

    geografiske

    forhold, der er

    karakteristiske

    for udvalgte

    regioner og s

    tater i vores

    egen verdensdel

           

    Kende månens

    bevægelser

    omkring jorden

    og jordens

    bevægelse

    omkring solen

    og forbinde

    dette med

    oplevede

    dagligdags

    fænomener

    (X) (X)(X)(X)(X)(X)
    Give eksempler på, hvordan organismer opfylder deres livsbetingelser forskellige steder på jordenX XXXXX


     


    Menneskets samspil med naturen

     

    Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at

     

     

    8: Dyr og

    dyrespor i

    skoven

    9: Lav papir

    10: Træernes

    blomster

    11: Træer,

    blade og

    mangfoldighed

    12: Fæld et træ

    og se på ved 

    13: Træer

    om vinteren

    14: Se på blomster

    Give eksempler

    på natur-

    anvendelse og

    naturbevarelse

    lokalt og globalt

       XX  

    Give eksempler

    på samfundets

    anvendelse og

    udnyttelse af

    teknik

     X XX  

    Beskrive forskelle

    og ligheder på

    redskaber og

    apparaters

    udformning og

    anvendelse til

    forskellige tider

     X  X  

     

     

    Arbejdsmåder og tankegange

     

    Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

     

     

    8: Dyr og

    dyrespor i

    skoven

    9: Lav papir

    10: Træernes

    blomster

    11: Træer,

    blade og

    mangfoldighed

    12: Fæld et træ

    og se på ved

    13: Træer

    om vinteren

    14: Se på blomster

    Stille spørgsmål

    og fremsætte

    hypoteser på

    baggrund af

    iagttagelser,

    oplevelser

    og mindre

    undersøgelser

    XXXXXXX

    Gennemføre og

    beskrive enkle

    undersøgelser

    og eksperimenter

    XXXXXXX

    Vælge mellem og

    arbejde med

    forskellige

    undersøgelses-

    metoder

    X XXXXX

    Bygge modeller

    og enkle apparater

        X  

    Anvende udstyr,

    bl.a. kort og

    globus

    (X) (X)(X)(X)(X)(X)

    Kategorisere

    resultater af

    undersøgelser

    X XX XX

    Benytte navne-

    stof, fagudtryk

    og enkelt fagsprog

    XXXXXXX

    Formidle egne

    undersøgelser

    og eksperimenter,

    bl.a. gennem

    tekst, grafisk

    fremstilling,

    foredrag og

    dramatisering

    XXXXXXX

    Opsamle og

    ordne enkle data

    og informationer

    X XX XX

     

     

    Trinmål efter 6. klasse

    X: Kapitlet berører direkte punktets indhold
    (X): Kapitlet berører indirekte punktets indhold

     

     

    Den nære omverden

     

    Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

     

     

    15: Føde-

    kæder i

    skoven

    16: Træer

    og fugle

    17: Træer

    i kunst og

    eventyr

    18: Lev

    i skoven

    19: Træer

    og foto-

    syntese

    20: Design

    i træ

    21: Mere 

    skov i

    Danmark

    22: Plant

    træer for

    fremtiden

    23: Mål

    vejr

    Udvælge og anvende materialer og stoffer på baggrund af deres forskellige egenskaber som styrke, isolerings- eller ledningsevne   X X   
    Give eksempler på, hvordan nye egenskaber fremkommer, når forskellige materialer og stoffer bruges sammen    XX   
    Beskrive og fremdrage sammenhænge i enkle produktions-processer fra hverdagen      X  
    Beskrive og fremdrage karakteristiske træk ved lokal-området og sammenligne med områder, der har en anden strukturXX X  XX 
    Beskrive og redegøre for, på hvilken måde lokalområdet har ændret sigXX X  XXX
    Komme med forslag til, hvorledes lokalområdet kan udvikle sigXX X  XX 
    Beskrive sammenhænge mellem planter, dyr og deres levesteder, herunder fødekæder og økosystemerXX  X XXX
    Sammenligne forskellige levesteder og forskellige planter og dyrs tilpasningXX  X XXX
    Diskutere forskellen på det levende og det ikke-levende(X)(X)  (X)  (X)(X)
    Beskrive vigtige menneskelige organsystemer, herunder kredsløb og væsentlige faktorer, der påvirker disse, som kost og motion    (X)    
    Begrunde valg om forhold, der har betydning for egen sundhed    X    
    Sammenligne egne observationer med en vejrudsigt(X)*(X)* (X)*(X)*   X
    Fortælle om fænomener, der knytter sig til de forskellige årstider(X)(X) (X)(X)    

     

    *Sidste kapitel i "Børn og Træer" Lærerbogen og Elevbog 4. - 6. klasse er tænkt til brug for alle klassetrin. Det opfordrer klassen til at observere og måle regelmæssigt på vejret med enkle måleredskaber.

     

     

    Den fjerne omverden

     

    Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

     

     

    15: Føde-

    kæder i

    skoven

    16: Træer

    og fugle

    17: Træer

    i kunst og

    eventyr

    18: Lev

    i skoven

    19: Træer

    og foto-

    syntese

    20: Design

    i træ

    21: Mere 

    skov i

    Danmark

    22: Plant

    træer for

    fremtiden

    23: Mål

    vejr

    Redegøre for karakteristiske træk ved regionale områder med udgangspunkt i egne forhold(X)(X)(X)(X)  X X
    Redegøre for, hvorledes regionale områder har ændret sig(X)(X)(X)(X)  X X
    Redegøre for årsager til naturkatastrofers opståen      X  
    Forholde sig til mediernes fremstilling om naturfaglige forhold ud fra egen videnXX  X XXX
    Redegøre for, hvorledes naturkatastrofer indvirker på dyr og menneskers levevilkår(X)(X)  (X) X  
    Beskrive forhold, der har betydning for dyr og planters tilpasning til forskellige levevilkårXX XX XXX
    Sammenligne og beskrive de forskelle i levevilkår, mennesker har forskellige steder på jorden         
    Knytte sammenhænge mellem oplysninger fra tematiske kort og den virkelighed, de repræsenterer   X     
    Sammenholde viden om regionale og globale mønstre med viden om levevilkår for mennesker, dyr og planter      (X)  
    Kende alment geografisk navnestof fra regioner og stater i vores egen og andre verdensdele         
    Sammenligne geografiske forhold, der er karakteristiske for udvalgte regioner og stater i vores egen og andre verdensdele      (X)  
    Kende hovedtræk af solsystemets opbygning og forbinde dette med dagslængde, årstider, klimaforskelle, tidevand         
    Kende hovedtræk af jordens og livets udvikling         
    Beskrive forhold, der har betydning for livets udvikling, herunder variationer og naturlig udvælgelse(X)(X) (X)(X) (X)(X)(X)

     


     
    Menneskets samspil med naturen

     

    Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

     

     

    15: Føde-

    kæder i

    skoven

    16: Træer

    og fugle

    17: Træer

    i kunst og

    eventyr

    18: Lev

    i skoven

    19: Træer

    og foto-

    syntese

    20: Design

    i træ

    21: Mere 

    skov i

    Danmark

    22: Plant

    træer for

    fremtiden

    23: Mål

    vejr

    Kende til skrevne og uskrevne regler om at færdes sikkert og hensynsfuldt i naturen(X)(X) (X)(X)    
    Redegøre for naturanvendelse og naturbevarelse lokalt og globalt og de interessemodsætninger, der knytter sig hertil      XX 
    Redegøre for eksempler på ressourcer, der har betydning for planter, dyr og menneskers levevilkårX  XX XX 
    Give eksempler på, hvordan samfundets brug af teknologi på et område kan skabe problemer på andre områder som vand/spildevand og energiforsyning/forurening(X)     X  
    Give eksempler på, hvordan ændringer i anvendelse af teknologi har indvirket på planter, dyr og menneskers levevilkår, herunder transport og landbrug      X  
    Kende til miljøproblemer lokalt og globalt samt give eksempler på, hvordan disse problemer kan løses.X     X  

     

     
    Arbejdsmåder og tankegange

     

    Undervisningen skal lede frem mod, at eleverne har tilegnet sig kundskaber og færdigheder, der sætter dem i stand til at:

     

     

    15: Føde-

    kæder i

    skoven

    16: Træer

    og fugle

    17: Træer

    i kunst og

    eventyr

    18: Lev

    i skoven

    19: Træer

    og foto-

    syntese

    20: Design

    i træ

    21: Mere 

    skov i

    Danmark

    22: Plant

    træer for

    fremtiden

    23: Mål

    vejr

    Stille spørgsmål med udgangspunkt i egne ideer og fremsætte hypoteser som grundlag for undersøgelserXXX XXXXX
    Planlægge og gennemføre enkle undersøgelser og eksperimenter af mere systematisk karakterXX  X XXX
    Sammenligne undersøgelsesresultater og sammenfatte enkle generelle regler, bl.a. om opløsning, fordampning og magnetismeXX  X  XX
    Designe og bygge apparater og modeller efter egne ideer og redegøre for form, funktion og hensigt (X) (X) X  (X)
    Vælge og benytte relevant udstyrXX XXX XX
    Bruge relevante hjælpemidler som mikroskop og indikatorer    X    

    Opsamle og formidle undersøgelser og eksperimenter
    XXX XXXXX
    Benytte fagsprog og anvende abstrakte begreberXXXXXXXXX
    Formidle egne og andres undersøgelser og eksperimenter ved hjælp af relevante fremstillingsformer, bl.a. gennem tekst, grafisk fremstilling, foredrag og dramatiseringXXX(X)XXXXX
    Give begrundede svar ved at sammenstille egne erfaringer og informationer andre steder fraXX  XXX X
    Opsamle, ordne og formidle data og informationerXXXXXXXXX