Dyrk skolehave med 7. klasse
Kort om forløbet
Anke Schrader som har skrevet dette forløb underviser i havebrug på Rudolf Steinerskolen i Vordingborg. Her arbejder man med havebrug i 6. og 7. klasse, fordi man mener det passer til børnenes udviklingstrin. Anke giver her både praktiske og pædagogiske erfariger videre med havebrug i skolen.
Formål
Når eleverne har haft Havebrug i 6. klasse skal de i 7. klasse lære at arbejde selvstændigt efter deres egen dyrkningsplan.
Forberedelse
Inden det praktiske arbejde kan begynde, skal du undervise eleverne i havebrug, gentage teoretisk de enkelte grøntsager, som de i 6. klasse har lært at kende og lad eleverne tegne deres egen have. Jeg bruger et mål med 3 meter gange 1, 20 meter, så at bedet ikke bliver for stort og at der er plads til tre rækker af de mest kendte grøntsager.
Sådan gør du
Grav have
Eleverne forbereder jorden – se beskrivelsen i Havebrug for 6. klasse.
Organisering og overblik
Eleverne vejer de frø, som de får udleveret til såning og skal føre dagbog over deres arbejde hele sæsonen og vejer hele deres høst.
Hegn om haver
Når de har sået alt efter deres haveplan, må de gerne indhegne deres eget stykke jord med et lillebitte pilehegn rundt omkring eller markere haven med marksten.
Baggrund
Haveklog
Du skal kende grøntsagernes behov: så- og række afstand, plantetidspunkt og udvikling. Se mere i 6. klasses forløbet.
Lav mad
Eleverne kan bruge deres høst til sammen at tilberede en ret i skolekøkkenet.
Forslag til videre arbejde
Bøger: Hans Peter Schmidt ”Vi dyrker økologisk”, Amtscentralen for UV-midler Roskilde; ”Maria
Thuns Havebog”, Biodynamisk forlag; Krafft von Heynitz, Georg Merckens ”Das biologische
Gartenbuch”, Ulmer Verlag; Maria Thuns Såkalender, Biodynamisk Forlag; www.biodynamisk.dk