Jordbund, dyr og planter
Kort om forløbet
Forløbet er designet som en naturundersøgelse med udgangspunkt i jordbunden. Såvel det geologiske som flere biologiske kredsløb kan undersøges, når der arbejdes med jordbund og jordbunden er derfor et godt udgangspunkt for tværfagligt arbejde i udskolingen. Det vil også være oplagt at koble fysik/kemi på forløbet og arbejde med jordkemi og næringsstoffer.
Forløbet kan bruges selvstændigt til et endagsforløb om jordbunden, eller det kan bruges som oplæg til et mere dybdegående forløb om jordbunden. Under aktiviteter henvises til andre undervisningsforløb, der kan kobles på.
Forberedelse
Forudsætninger
Klassen bør have kendskab til jordbundsdannelse, geologisk kredsløb, kulstofkredsløb, nedbrydning, fødekæder, næringsstoffer og pH.
Find et egnet område
Find et godt område at arbejde med inden I taget hjemmefra. Det må meget gerne være et område, hvor I forventer at kunne finde forskellige typer af jordbund. Enten et skovområde med både løv og nåleskov eller et sted i det åbne land med forskellige udgangsmaterialer og dræningsforhold og deraf forskellige jordbundstyper. I kan bruge kortøvelsen som forarbejde til at finde et godt område.
Aktiviteter
Undervisningsforløbet består af en række aktiviteter, der tilsammen giver et hurtigt indblik i jordbundens forhold. Hvis I ønsker at gå mere i dybden med nogle af jordbundens parametre kan I hente inspiration til andre aktiviteter under Forslag til videre arbejde.
- Aktivitetsark 1 – Kortøvelse
- Aktivitetsark 2 – Introløb
- Aktivitetsark 3 – Indsamling af jord, dyr og planter
- Aktivitetsark 4 – Undersøgelse af jorden
- Aktivitetsark 5 – Undersøgelse af jordens pH
- Aktivitetsark 6 – Undersøgelse af planter
- Aktivitetsark 7 – Undersøgelse af smådyr
Lav om
Aktivitetsarkene er skrevet i Word - og du kan gå ind og tilpasse dem efter behov.
Sådan gør I
Tag ud til jeres område, varm evt op med introløbet, forklar eleverne hvordan de skal arbejde og hvad de skal have indsamlet til videre bearbejdning hjemme. Fordel derefter eleverne ved hver deres lokalitet, hvor de skal tage prøve fra. Helst fordeles grupperne ved forskellige typer af jordbund (eksempelvis muld >< mor, leret >< sandet jord, våd><tør jord), så de kan sammenligne og snakke om forskelle hjemme efterfølgende.
Aktivitetsark
På aktivitetsarkene ovenfor får du vejledninger til de enkelte aktiviteter. Her står også, hvad I skal bruge og spørgsmål til elevernes arbejde. Print kopiarkene ud - og vælg de aktiviteter I skal arbejde med.
Grej
Pak det grej I skal have med - evt. sammen med eleverne
Bearbejdning
Prøverne hjemtages og analyseres, hvorefter hver gruppe fremlægger deres resultater for resten af klassen.
Baggrund
Der er masser af baggrundsmateriale at finde på skoven-i-skolen.dk – du finder meget af det i de links, der står under forslag til videre arbejde.
Forslag til videre arbejde
Der er rig mulighed for at fordybe sig mere i jordbunden. På skoven-i-skolen.dk ligger en række undervisningsforløb, der går mere i dybden med de enkelte emner:
- Skovbunden (bla beskrivelse til måling af humusindhold i jorden og alternativ målemetode )
- Jordbund og planteliv i bøge- og egeskove
- Plantelivet i skoven
- Smådyr i skoven
- Fødekæder i skoven
- Kvælstof i skoven
Hvis I har et sigtesæt kan I arbejde mere i dybden med kornstørrelsesfordelingen på tørrede jordprøver som erstatning eller supplement til at ryste en jordprøve med vand.
Derudover vil det være oplagt at bruge dette forløb som opstart på at lave naturundersøgelser med eleverne (Link Naturundersøgelser), hvor de får en højere frihedsgrad til selv at formulere hypoteser og teste dem i praksis.
Litteratur
Ivar Cornelius Petersen (2001) Naturundersøgelser 1. Jordbundsundersøgelser. Nucleus.