Nationalparken set fra oven
Forberedelse
- Udskriv arbejdsarket til eleverne - se under "filer". Der er en step efter step brugsanvisning.
- Sørg for iPads og netadgang.
Opgaven
Ved hjælp at Syddjurs Kommunes digitale kort arbejder eleverne med kenskab til lokalområdet, historiske kort, afstande og nationalparkens grænse.
Sådan gør du
Opgaven er tænkt som en vekslen mellem diskussioner i klassen og individuelt arbejde med iPads.
Klik ind på det online kort.
På arbejdsarket er der beskrevet en række opgaver eleverne nu kan løse. Der arbejdes først med nationalparkens facon og en diskussion af hvorfor den ser ud som den gør. Derefter skal eleverne finde deres hjemadresse, for at se om de bor i nationalparken eller udenfor. Betydningen af dette forhold diskuteres.
Eleverne laver derefter en lille beskrivelse af udviklingen i deres lokalsamfund ud fra nutidige og ældre luftfotos.
Endelig arbejdes der med afstande i fugleflugtslinje contra langs vejene, samt arealet af nationalparken.