Oulipo
Leg med sproget og skriv skæve tekster - i byens rum.
Kort om forløbet
Leg med sproget - i byen. Gennem konkrete regler, der virker som "tekstgenererende maskiner", giver eleverne slip på behovet for mening og laver skæve tekster. Her er tre forskellige Oulipo-ideer.
Formål
-
at få eleverne til at åbne for deres lyst til at lege med sproget.
Sådan gør I
Opgave 1: Novelle
I skal være tre elever sammen, og I skal hver især skrive en kort novelle. Novellen skal starte på Gade 1, på Gade 2 skal der ske en begivenhed og på Gade tre skal jeres novelle slutte. I de tre kapitler skal følgende indgå:
Elev 1 | Elev 2 | Elev 3 | |
Gade 1 | Noget højere end 1 meter | Noget gult fra omgivelserne | Et ord fra et skilt |
Gade 2 | Et ord fra et skilt | Noget højere end 1 meter | Noget gult fra omgivelserne |
Gade 3 | Noget gult fra omgivelserne | Et ord fra et skilt | Noget højere end 1 meter |
Skriv jeres novelle - og sæt den flot op på computeren og på et stykke karton til udstilling.
Opgave 2: GAS-maskinen
I opgaven her skal I skabe GAS-lister = Genetiv-Adjektiv-Substantiv-lister, med mindst 15 ord på hver liste. I skal finde alle jeres ord i byrummet – eller bliver inspireret til dem i byen.
Skriv jeres lister på lange smalle stykker papir - fx et A4 ark, som er klippet i tre på langs.
- Lav én liste med 15 ord i genetiv fx ”bænkens, frakkens, bilens, legepladsens osv.”
- Lav én liste med 15 adjektiver ”blæsende, larmende, liggende, nysgerrige, billige, stinkende osv.”
- Lav én liste med 15 substantiver ”tøjstativ, barn, flise, dame, vimpel, hundelort, cykel osv.”
Lav nu en sætningsmaskine, ved at skære tre ruder/slidser i et stykke karton, hvor man kan trække hver enkelt liste i igennem, og derved danne en sætning: ”Legepladsens nysgerrige hundelort”.
Lav nu 10 gode sætninger. Skriv dem ind, når I er tilbage i klassen - og sæt dem flot op på karton til udstilling.
Opgave 3: Ordjagt i byen
Gå på jagt efter sætninger i byrummet og skriv dem ned. Tag en ordbog (en fysisk ordbog) – find alle navneord i sætningerne. Slå dem op et efter et og byt dem ud med det navneord som står syv pladser længere nede i ordbogen.
Lav 5 gode sætninger. Skriv dem ind, når I er tilbage i klassen - og sæt dem flot op på karton til udstilling.