Forundringssalmer
Kort om forløbet
Klassen arbejder med tre salmer og sætter fokus på det forunderlige i naturens gang. Eleverne diskuterer sammenhængen mellem oplevelser i naturen og troen på Gud.
Formål
- At eleverne lærer tre udvalgte salmer,
- At eleverne får en fornemmelse af salmernes billedsprog,
- At eleverne får en fornemmelse af sammenhængen mellem natur og tro,
- At eleverne får en fornemmelse af sammenhængen mellem rum og forståelse.
Forberedelse
Tre salmer
Læreren sætter sig ind i indholdet af de tre foreslåede salmer: Salmebogens nr.: 12 'Op al den ting, som Gud har gjort' (Brorson), nr. 204 'Som forårssolen morgenrød' og nr. 205 'Verdens igenfødelse' (begge Grundtvig). Salmerne er også at finde i baggrundsafsnittet.
For en mere detaljeret gennemgang af salmerne og forslag til måder at arbejde med dem på henvises til Anders Malling: Dansk Salmehistorie 1 - 5 (et opslagsværk med gennemgang af salmer i alfabetisk rækkefølge) og Rydahl/Smith/Heilesen: Salmer i Centrum - 25 salmer i undervisningen (et undervisningsmateriale fra Nyt Nordisk Forlag).
Musik
Det kan være en overvejelse værd at alliere sig med klassens musiklærer i forbindelse med indøvelse af salmerne, hvis du ikke selv er i stand til at spille et relevant instrument.
Som afslutning på forløbet, kan du med fordel aftale et møde med præst og organist. Her kan eleverne få lov at synge salmerne til rigtigt orgelspil, og I kan tale med præsten om indholdet af salmerne og naturens betydning for det at tro.
Sådan gør du
Introducer salmerne enkeltvis. Først læser I den enkelte salme højt i klassen, og forklarer svære ord og vendinger. Fortæl også lidt om salmedigterne og deres tid. Efterfølgende indøver I den som sang - måske med hjælp fra musiklæreren.
Send derpå eleverne af sted i små grupper eller to og to. De skal lede efter noget fra salmerne – de må selv bestemme hvad – men de skal finde fem ting/begreber/ideer. Giv eleverne god tid. Fortæl dem, at det de leder efter kan være langt væk, men det kan også være helt tæt på. Det kan være højt oppe i træerne – eller helt nede i jorden. De må lede, hvor de vil – gå af sted, kravle op, eller sætte sig ned. Efter en halv time kalder du dem tilbage igen – og I snakker om hvad de fandt.
Hvis der er lavet en aftale med den lokale præst, kan besøget her aflægges som afslutning på forløbet.
For at holde pointen ved lige, kan klassen plante sit eget træ i en urtepotte i klassen - eller ude i skolegården, og holde øje med de forandringer der sker.
Baggrund
Salmesang er en skik, som prioriteres meget højt i Danmark i forhold til andre lande, og den danske salmeskat rummer et væsentligt indblik i dansk kultur og tænkemåde. Derudover er salmerne righoldige på god poesi og folkeskolen er ved sit formål forpligtet på at formidle begge dele. Her følger de tre salmer, som for løbet arbejder med:
Op al den ting |
||
1) Op, al den ting, som Gud har gjort, 2) Gik alle konger frem på rad 3) Det mindste græs jeg undrer på 4) Hvad skal jeg sige, når jeg ser, 5) Hvad skal jeg sige, når jeg går |
6) Hvad skal jeg sige, når mit sind 7) Hvad skal jeg sige, når jeg ser, 8) Hvad skal jeg sige, når jeg op 9) Hvad skal jeg sige? – Mine ord 10) Op, stemmer alle folk på jord (Brorson 1734) |
Som forårssolen morgenrød |
||
1) Som forårssolen morgenrød 2) Som fuglekor i mark og lund |
3) Som blomster alle står i flor, (Grundtvig 1846) |
Verdens igenfødelse
|
||
1) Verdens igenfødelse 2) Ser du op til hvælvingen, |
3) Ser du, hvor i skovene 4) Livets varme, sejrende 5) Fundet har nu mennesket (Grundtvig 1837) |