Billedkunstbegreber: Formalfabetet
Sådan gør du:
1: Find forskellige former i naturen
Find forskellige former i naturen (Hele skolens område må benyttes – eleverne holder selv øje med klokken)
- Eleverne går i grupper to og to. Til en start sammen med læreren for at blive hjulpet i gang. De samler ting ind fra skolens område og opdeler dem, som de selv synes.
- Besvar spørgsmålene:
- Hvorfor grupperer de dem, som de gør?
- Hvad karakteriserer hver gruppe?
- Eleverne skal inddele deres figurer efter formerne (HUSK SKABELON)
BUE - KLAT - VINKEL - LINJE - ELASTIK - Besvar spørgsmålene:
- Ændrer det noget i forhold til elevernes første opdeling?
- Er der nogle af tingene, som kan ligge i mere end én gruppe?
- Eleverne kobler fagord fra formalfabetet til de forskellige grupper.
- Bevar spørgmålene:
- Hvad kendetegner disse former?
- Kender vi formerne fra andre ting i vores hverdag?
- Hvilken type vinkler er der?
- Hvordan er linjen? Vandret, lodret?
2: Konstruer kunstværk
Eleverne konstruerer kunstværk m. fokus på formalfabetet. Kunstværket skal indeholde mindst ét element fra hver kategori samt enten vinkelrette linjer eller parallelle linjer.
Præsenter kunstværket: Hvilke former har I brugt?
3: Evaluering
- Hvordan synes I, at dagen har været? Hvorfor?
- Føler I, at I har lært noget? Hvad fx?
- Hvilken form fandt I flest af?
- Hvilken form var sværest at finde?
- Hvilken form var nemmest at bruge i jeres kunstværk?
- Hvilken for var sværest at bruge i jeres kunstværk?
- Hvilke typer af vinkler brugte I i jeres kunstværk?
- Var der noget, som overraskede jer?
Lærerfokus og fokusområder
Lærerfokus:
- Mulighed for at forhandle
- Hvornår danner de hypoteser?
- Hvor får de mulighed for at lave out put?
- Interrelationelle når de taler om deres fund.
- Forsøger de at bruge fagudtryk?
Fokusområder
- Lytte
- Tale - Mundtlighed