Biodiversitet: Gå på opdagelse i en fantastisk verden af forskellighed
Dyk ned i stort tema om biodiversitet
"Biodiversitet - en fantastisk verden af forskellighed” er et større materiale, der består af tre forløb. I denne artikel er det forløb 1, som er beskrevet. Hvis du hellere vil læse om de andre forløb, kan du klikke herunder.
Forløb 1: Det magiske og vidunderlige i naturen (5 lektioner)
Forløb 2: Undersøg og få øje på biologisk mangfoldighed (4 lektioner)
Forløb 3: Kobling mellem forskellige levesteder (6 lektioner)
Tre forløb med hver fem aktiviteter
Materialet handler om at få eleverne ud af klasseværelset. De skal opleve naturen omkring skolen og på tur til andre naturtyper. De kommer til at arbejde med naturvidenskabelige arbejdsmetoder, gennem sjove og udfordrende udendørsaktiviteter.
Fokus i materialet ligger på inddragelse af krop og sanser gennem lege og aktiviteter. Ved at undervise med kroppen forrest og alle sanserne i brug, får man ofte mere motiverede elever, forankrer viden dybere og skaber en større forståelse for abstrakte begreber. Derfor er der til hvert delelement i forløbet henvist til en konkret fysisk aktivitet, I kan lave. Aktiviteterne kan laves i alle naturtyper.
Arbejd inde og ude
Der er taget udgangspunkt i, at noget af materialet kan bruges hjemme på skolen (herunder videoer). Dette sikrer, at eleverne er klædt på til, hvad de skal arbejde med, når de kommer ud. Materialet er bl.a. udarbejdet som printbare "ark", men det er ikke nødvendigt, at de skal printes. I stedet er der lagt op til, at de blot fungerer som hjælpeværktøj til, hvordan man kan lave en aktivitet. Der er materiale målrettet eleverne og materiale målrettet dig som lærer (markeret med "lærervejledning").
I kan bruge de dele i materialet som er relevante for jer, og I behøver ikke at tage udgangspunkt i materialet i den præsenterede rækkefølge.
Forløb 1: Det magiske og vidunderlige i naturen
Dette forløb handler om at give eleverne indsigt i det magiske og vidunderlige i naturen. Gennem konkrete undersøgelser får eleverne indblik i de organismer, som findes i jeres nærområde.
Materialet i dette forløb består af fem aktiviteter:
- En intro-film (nedenfor), som forbereder eleverne.
- Aktivitet 1: Bioblitz og hypoteseark
- Aktivitet 2: Biodiversitetspyramide med fokus på fødekæder
- Aktivitet 3: Små undersøgelser med dyr
- Leg: Præsenter et dyr med Land Art
Forberedelse
Lad eleverne se intro filmen, som forbereder dem på, at de nu skal ud at bruge alle sanser for at iagttage biodiversitet i naturen.
Udvælg aktiviteter
Der er ikke én rigtig måde at bruge materialet. I kan arbejde med alle aktiviteterne eller udvælge dem, der passer til jer. I kan se introfilmen, udføre én, to eller tre af aktiviteterne og slutte af med legen: Land Art. I kan arbejde ud fra et fokus, fx "Krible Krable dyr", "Svampe" eller "Planter".
Til hver af aktiviteterne 1-3 hører en lærervejledning, som du med fordel kan læse først. De andre arbejdsark består af en del til eleven og en del til dig som lærer, hvor du fx kan se, hvordan et skema kan udfyldes eller lignende.
Her (og i boksen ude i højre side) finder du links til alle de materialer, der hører til forløbet:
- Bioblitz og hypoteseark
Bioblitz er en biologisk arbejdsmetode, hvor I skal finde flest mulige dyr, svampe eller planter i et bestemt område og i et afgrænset tidsrum. Målet er at få indblik i hvilke organismer, der kan findes i nærområdet, igennem konkrete undersøgelser. - Biodiversitetspyramide med fokus på fødekæder
Målet er, at eleverne får en forståelse af, at det er godt, at der er mange forskellige dyre-, plante- og
svampearter i naturen, fordi de er indbyrdes afhængige af hinanden. De indgår altså sammen i forskellige
økosystemer, hvor det er vigtigt, at der er veletablerede fødekæder. - Små undersøgelser med dyr
Målet i disse små undersøgelser er, at eleverne får indblik i naturvidenskabelig arbejdsmetode gennem konkrete undersøgelser med
smådyr. - Præsenter et dyr - med Land Art
Målet med legen er at formidle om et dyrs superkræfter, særpræg og placering i en fødekæde.
Evaluering
Elevernes læring kan være svær at måle, men det er muligt at kigge efter tegn på læring. Bemærk om eleverne kan formulere en hypotese og om de har overvejelser om og idéer til, hvordan undersøgelserne kan udføres. Du kan også være opmærksom på, om eleverne bruger de fagbegreber, som er blevet introduceret i aktiviteterne, når de forklarer andre om deres undersøgelser og udbytter af aktiviteterne.