Biodiversitet: Kobling mellem forskellige levesteder
Dyk ned i stort tema om biodiversitet
"Biodiversitet - en fantastisk verden af forskellighed” er et større materiale, der består af tre forløb. I denne artikel er det forløb 3, som er beskrevet. Hvis du hellere vil læse om de andre forløb, kan du klikke herunder.
Forløb 1: Det magiske og vidunderlige i naturen (5 lektioner)
Forløb 2: Undersøg og få øje på biologisk mangfoldighed (4 lektioner)
Forløb 3: Kobling mellem forskellige levesteder (6 lektioner)
Tre forløb med hver fem aktiviteter
Materialet handler om at få eleverne ud af klasseværelset. De skal opleve naturen omkring skolen og på tur til andre naturtyper. De kommer til at arbejde med naturvidenskabelige arbejdsmetoder, gennem sjove og udfordrende udendørsaktiviteter.
Fokus i materialet ligger på inddragelse af krop og sanser gennem lege og aktiviteter. Ved at undervise med kroppen forrest og alle sanserne i brug, får man ofte mere motiverede elever, forankrer viden dybere og skaber en større forståelse for abstrakte begreber. Derfor er der til hvert delelement i forløbet henvist til en konkret fysisk aktivitet, I kan lave. Aktiviteterne kan laves i alle naturtyper.
Arbejd inde og ude
Der er taget udgangspunkt i, at noget af materialet kan bruges hjemme på skolen (herunder videoer). Dette sikrer, at eleverne er klædt på til, hvad de skal arbejde med, når de kommer ud. Materialet er bl.a. udarbejdet som printbare "ark", men det er ikke nødvendigt, at de skal printes. I stedet er der lagt op til, at de blot fungerer som hjælpeværktøj til, hvordan man kan lave en aktivitet. Der er materiale målrettet eleverne og materiale målrettet dig som lærer (markeret med "lærervejledning").
I kan bruge de dele i materialet, som er relevante for jer, og I behøver ikke at tage udgangspunkt i materialet i den præsenterede rækkefølge.
Forløb 3: Kobling mellem forskellige levesteder
Eleverne sammenligninger forskellige naturtyper, og “måler” biodiversiteten. Måske kan I også komme med nogle kvalitative udtalelser om biodiversitetens status i et givent område.
- På tur til en anden naturtype
- Aktivitet 1: Kortlægning med Arter.dk
- Aktivitet 2: Mål biodiversiteten med Biobarometer
- Aktivitet 3: Mål biodiversiteten med et Biodiversitets indeks
- Leg: Byg en naturtype
Forberedelse
Lad eleverne se intro filmen, som forbereder dem på, at de nu skal ud at bruge alle sanser for at iagttage biodiversitet i naturen.
I kan også med fordel se filmen Hvad er biodiversitet?
Udvælg aktiviteter
Der er ikke én rigtig måde at bruge materialet. I besøger et område, hvor I ønsker at undersøge biodiversitet, og her kan I arbejde med en, to eller alle tre aktiviteter. I vælger selv, om I vil afslutte med legen: Byg en naturtype. I kan også arbejde ud fra et fokus, fx kan I fokusere på ét rige: Planteriget, dyreriget eller svamperiget.
Til både turen og aktiviteterne hører en lærervejledning, som du med fordel kan læse først. De fleste andre arbejdsark består af en del til eleven og en del til dig som lærer, hvor du fx kan se, hvordan et skema kan udfyldes eller lignende.
Her (og i boksen ude i højre side) finder du links til alle de materialer, der hører til forløbet:
- På tur til en anden naturtype
I skal ud at undersøge en ny naturtype eller udvælge to forskellige områder, I er nysgerrige på at sammenligne. Målet er, at eleverne lærer at udføre naturvidenskabelige undersøgelser og konkludere på dem, og at de får en forståelse af, at det er godt, at der er mange forskellige dyre-, plante- og svampearter i naturen. - Aktivitet 1: Kortlægning med Arter.dk
Eleverne får kendskab til, hvordan de kan genkende og organisere deres fund digitalt med appen Arter.dk - Aktivitet 2: Mål biodiversiteten med Biobarometer
Undersøg biodiversiteten med et biobarometer. - Aktivitet 3: Mål biodiversiteten med et Biodiversitets indeks
Hvor mange forskellige arter og individer, kan I finde? Brug dette indeks til at sætte mål på biodiversiteten i det område, I undersøger. - Leg: Byg en naturtype
Gennem legen får eleverne en forståelse for de forskellige elementer, som klassificerer en naturtype.
Evaluering
Elevernes læring kan være svær at måle, men det er muligt at kigge efter tegn på læring. Bemærk om eleverne kan formulere en hypotese og om de har overvejelser om og idéer til, hvordan undersøgelserne kan udføres. Du kan også være opmærksom på, om eleverne bruger de fagbegreber, som er blevet introduceret i aktiviteterne, når de forklarer andre om deres undersøgelser og udbytter af aktiviteterne.