Bog-maracas
Lav rasleinstrumenter af bog.
Kort beskrivelse
Eleverne fremstiller rasleinstrumenter af bog-frugter i små yougurt-bægere. Instrumenterne bruges senere i musikundervisningen.
Formål
- at eleverne oplever at fremstille et instrument selv
- at eleverne forener hånd, hjerne og hjerte
- at styrke elevernes pulssikkerhed
- at skærpe elevernes opmærksomhed på forskellige materialers lyd og klang
- at eleverne lærer bøgetræets frugter at kende
Forberedelse
I klassen taler I om forskellige træer - stammernes udseende og bladenes form. Nu handler det om bøgetræet og de frugter bøgen sætter. Fortæl børnene, at I skal ud at finde “bog” - og dem skal I bruge til at lave rasleinstrumenter af. Du kan læse mere om bøg og bog i Leksikon.
Det er vigtigt børnene er forberedte på turen, så de har praktisk tøj på.
Sådan gør du
1. fase
Når I kommer ud i skoven finder I et bøgetræ, og du viser børnene, hvordan bog ser ud. Nu spredes børnene to og to for at samle bog . De må ikke gå længere væk, end de kan høre du kalder. Børnene får to og to en lille pose til at samle i. De skal have en lille håndfuld hver.
Når I kommer hjem på skolen hælder I “bogen” op i et yogurtbæger og limer det sammen med det andet. Det skal tørre til næste dag.
Hvis I har problemer med at finde bog - så kig efter andre frø fra træerne eller småsten.
2. fase
De sammenlimede bægere omvikles nu med avispapirstrimler, som er fugtet med tapetklistrer.
De sammenlimede bægere omvikles nu med avispapirstrimler, som er fugtet med tapetklistrer.
Der limes papir på, lag på lag , til overfladen er jævn. Når overfladen er jævn stiller I bægeret til tørring.
3. fase
Nu skal bægerne males. Start evt med en grundfarve og lad bægrene tørre, før I maler mønstre ovenpå. Når malingen er tør kan I lakere jeres marracas - det øger holdbarheden.
Nu skal bægerne males. Start evt med en grundfarve og lad bægrene tørre, før I maler mønstre ovenpå. Når malingen er tør kan I lakere jeres marracas - det øger holdbarheden.
Baggrund
Det er en vældig tilfredsstillelse at fremstille noget selv - og det er en god arbejdsproces for børnene. Det, at tingene har en brugsværdi er et væsentligt aspekt.
Man kunne selvfølgelig putte andre ting indeni raslerne - fx gule ærter eller ris - men det selv at finde materialerne giver en dimension ekstra.