Lyd-tur i skoven
Undersøg lydene i skoven - og spil med dem i musiklokalet.
Kort om forløbet
Ideen med forløbet er at rette børnenes opmærksomhed på de lyde, de hører i skoven, samt overveje sammen med børnene, hvordan de med instrumenter og kroppen og andre ting selv kan frembringe lyde og enkle kompositioner.
Formål
At eleverne:
- udvikler deres lytte-evne
- stimuleres til at arbejde kreativt og skabende med lydlige/ musikalske udtryk
- skærper deres opmærksomhed på instrumenternes klang og karakter
- lærer at orientere sig i et partitur
- skærper deres oplevelse af, hvad der foregår i skoven
Forberedelse
Som oplæg til forløbet vil det være godt at have arbejdet med lydkulisser og lydformning, så børnene har prøvet at omsætte et hændelsesforløb til lyd - og omvendt, og kender lidt til instrumenternes lyde.
Sådan gør du
1. fase - skovturen
Forventninger
Inden I går i skoven skal børnene være klar over, hvad de skal være opmærksomme på derude. De skal vide, at det handler om at lægge mærke til skovens lyde - og gerne lægge mærke til forskellige lyde. Måske kan de forestille sig, hvad man kan høre allerede inden I går derud.
Inden I går i skoven skal børnene være klar over, hvad de skal være opmærksomme på derude. De skal vide, at det handler om at lægge mærke til skovens lyde - og gerne lægge mærke til forskellige lyde. Måske kan de forestille sig, hvad man kan høre allerede inden I går derud.
Find lyde
Når I kommer til skoven, finder I et centralt sted, som er mødestedet. Herfra går børnene en og en eller to og to i forskellige retninger. Sig til børnene, at de på deres tur engang imellem skal stå eller sidde helt stille i 5 minutter med lukkede øjne og lytte til lydene. Fortæl nu børnene, at de hver især skal huske eller udvælge vælge tre forskellige lyde fra skovturen. Det kan være bladenes raslen, når man går, en skovarbejders motorsav, eller en dyrelyd osv. De tre lyde skal hvert barn holde som en hemmelighed for sig selv til næste musiktime. For at huske lydene, kan børnene skrive og tegne deres lyde på blokken.
Når I kommer til skoven, finder I et centralt sted, som er mødestedet. Herfra går børnene en og en eller to og to i forskellige retninger. Sig til børnene, at de på deres tur engang imellem skal stå eller sidde helt stille i 5 minutter med lukkede øjne og lytte til lydene. Fortæl nu børnene, at de hver især skal huske eller udvælge vælge tre forskellige lyde fra skovturen. Det kan være bladenes raslen, når man går, en skovarbejders motorsav, eller en dyrelyd osv. De tre lyde skal hvert barn holde som en hemmelighed for sig selv til næste musiktime. For at huske lydene, kan børnene skrive og tegne deres lyde på blokken.
(I kan evt. kombinere øvelsen her med danskforløbet "Lydkort".
Samling
På et givet signal samles alle igen ved mødestedet og spiser madpakker og drikker saft.
På et givet signal samles alle igen ved mødestedet og spiser madpakker og drikker saft.
2. fase - i musiklokalet - eller fortsat ude i skoven
Syng
Her starter I måske med at synge en sang om skoven - Fx Poul Kjøllers sang “ Der er så fuld af sjov ude i en skov”. Den står i Poul Kjøllers sangbog.
Her starter I måske med at synge en sang om skoven - Fx Poul Kjøllers sang “ Der er så fuld af sjov ude i en skov”. Den står i Poul Kjøllers sangbog.
Husk
Herefter beder du børnene hver især om at huske en af deres skov-lyde. Mens børnene finder lyden frem i erindringen lægger du percussion-instrumenter og andre “lyd-kilder” frem på gulvet.
Herefter beder du børnene hver især om at huske en af deres skov-lyde. Mens børnene finder lyden frem i erindringen lægger du percussion-instrumenter og andre “lyd-kilder” frem på gulvet.
Spil
Nu spørger du, om der er en, der vil forsøge at lave sin lyd på et af instrumenterne. Det vil Jens, og han får så lov til at eksperimentere, mens vi andre ser på. Når han er tilfreds, må vi gætte, hvilken lyd han har tænkt på. Bagefter hører vi flere lyde fra de andre.
Nu spørger du, om der er en, der vil forsøge at lave sin lyd på et af instrumenterne. Det vil Jens, og han får så lov til at eksperimentere, mens vi andre ser på. Når han er tilfreds, må vi gætte, hvilken lyd han har tænkt på. Bagefter hører vi flere lyde fra de andre.
Skriv partitur
Efterhånden kan vi lave en lydtur og skrive den op i et partitur. Her er et eksempel på, hvordan det kunne se ud:
Efterhånden kan vi lave en lydtur og skrive den op i et partitur. Her er et eksempel på, hvordan det kunne se ud:
Lyd / Instrument | Blade der rasler mens vi går | En fugl skræpper forskrækket op | Grene som knækker, når vi går på dem | Skovarbejder saver med motorsav |
Plastikpose, der rasler når den krammes | xxxxxxxx | |||
Fløjte med stødvise pust (fugl) | xxxxxxxx | |||
Claves (grene) | xxxxxxxx | |||
Guero (skovarbejder) | Lyd | xxxxxxxx |
Komponer
Som lyden er skrevet i ovenstående partitur, sker tingene i rækkefølge. Børnene kan nu være med til at redigere i kompositionen, så vi fx kan høre bladene rasle, mens motorsaven lyder. De komponenter, der er introducerede kan sammensættes på utallige måder.
Nu har vi snakket og prøvet forskellige ting i klassen, og er blevet enige om følgende komposition:
Spil
Eftersom partituret er skrevet op på tavlen, kan der være mange elever med til at udforme lydene. Så længe man laver lydturen i fællesskab, er alle aktiveret med et instrument eller en opgave.
Eftersom partituret er skrevet op på tavlen, kan der være mange elever med til at udforme lydene. Så længe man laver lydturen i fællesskab, er alle aktiveret med et instrument eller en opgave.
Lyd / Instrument | Blade der rasler mens vi går | En fugl skræpper forskrækket op | Grene som knækker, når vi går på dem | Skovarbejder saver med motorsav |
Plastikpose, der rasler når den krammes | xxxxxxxx |
xxxxxx
|
xxxxxxxx |
xxxx
|
Fløjte med stødvise pust (fugl) | xxxx | |||
Claves (grene) |
xxxx xxxx |
|||
Guero (skovarbejder) | Lyd | xxxxxxxx |
Historie
Ovenstående lydtur kunne nu suppleres med følgende historie:
“Det var en dejlig efterårsdag. Solen skinnede og Lene og Anne og Søren fik lyst til at gå en tur i skoven. Bladene raslede når de gik, og de syntes det var sjovt at sparke i bladene, så de fløj højt op i luften. Pludselig var der en lille fugl, der skræppede op. Den blev vist bange for børnene, men de blev også bange for den, for de stod stille et øjeblik. Men kun et øjeblik stod de stille. Snart sparkede de rundt i bladene igen og løb ind imellen træerne, så grenene i skovbunden knækkede. Knæk knæk knæk, sagde det igen og igen.I det fjerne kunne de høre en skovarbejder - han var vist i gang med at fælde træer med en motorsav. Jo nærmere de kom jo højere blev lyden. Nu kunne de se han havde høreværn på. Det forstod de godt, for sikke’n larm han lavede. Da han var færdig med at save gik børnene videre gennem skoven......
Efterhånden laver børnene selv lydture med historier til.
Baggrund
Et fag som musik må konstant veksle mellem imitation ( reproduktion) og improvisation.
Aktiviteten her er et eksempel på en arbejdsform, som kan støtte børnene i de skabende og eksperimenterende processer i musikundervisningen, som er så væsentlige.