Karen Barfod
Velkommen til Karen Barfods blog om udeskole og lærerens arbejde, sorger og glæder, udfordringer og gyldne øjeblikke i uderummet.
Jeg underviser og forsker på læreruddannelsen i VIA, og arbejder hele tiden med at udvikle undervisningen udenfor klasserummet.
Kontakt
Karen Seierøe Barfod
Docent, PhD, forskningsleder VIA OUTdoor
VIA Didatics & Learning
Programme for Applied Research & Development
VIA University College
Svinget 5
DK-7620 Lemvig
T: +4551769911
E: KSBA@VIA.DK
www.via.dk
Seneste udgivet indhold
Hjælp jeg skal ud med eleverne
Gode råd og refleksioner over Corona krisens betydning - nu skal mange flere lærere og pædagoger ud med børnene.
Udeskole-autoetnografi
Forfatteren blogger om sine oplevelser med at gå fra skrivebordet til selv at blive udeskolelærer
Erfarne udeskolelæreres oplevelse af at være udeskolelærere
Interviews med ti erfarne udeskolelærere viste, at de oplevede udeskole understøttede deres udøvelse af kompetence og autonomi, men at de følte sig isolerede.
Udeskole, frihed og lærerstyring
Hvordan kan vi undersøge udeskoles didaktik og undervisning? Bloggen starter med at undre sig - og giver et metodisk bud.
Lærerens engagement og professionalitet
Danske Underviseres Samråd og Undervisningsministeriet har 1. februar 2017 udgivet tolv pejlemærker for god undervisning. Udeskolelæreren passer ind her.
Udbredelse af udeskole i Danmark
Optælling af skoler i 2013/14 viser at 18,4% af alle danske skoler har en eller flere klasser, der har udeskole.
Lejrmodel eller nærmiljømodel?
Hvad er rigtig udeskole? - Bogen "Uteskoledidaktikk" forholder sig til forskellige praksisser
Udeskole i Kina - kan man det?
I Maj var jeg i Chengdu sammen med min kollega Lis for at afholde et outdoorkursus for 35 pædagoger i en børnehave med 800 lattermilde børn.
Losing my religion
Simon Beames udviklede allerede i 2006 en model, der kan bruges til at overveje praksis når man arbejder ude som voksen, lærer eller leder
Jeg et hus mig bygge vil, der skal være tavle til
Udeskole - hvordan forstår vi begrebet "Skole" udenfor? Indlægget diskuterer, om det om sig gribende udeskolebyggeri i virkeligheden understøtter det, vi vil.
Tilliden er tydelig
Lærere fra hele verden søger til Danmark for at studere udeskolepraksis, hvor de lægger mærke til tilliden i skolen og det, at børnene lærer for livet.
Udeskoledidaktik i engelsk oversættelse
En forundring over at begrebet udeskole er så svært at oversætte, og at lærerens arbejde med didaktik næsten ikke kan oversættes
Kursus med lærerstuderende
Udeskole bør være en del af læreruddannelsen, så studerende forberedes til at arbejde kvalificeret med børnene uden for klasserummet.