Københavns kommune - Udeskole en pædagogisk fordring
Hvad er udeskole
Natur og byparker som rum for dannelse og læring
Valget af natur og byparker skal ses i lyset af, at mange københavnske børn havde meget få erfaringer med naturen (stort naturunderskud). Dette storbyvilkår stod i skærende kontrast til vores viden om, hvor vigtigt naturkontakt er for børn. Ligeledes viste alle hidtidige erfaringer, at naturen som ”pædagogisk rum” indeholdt kvaliteter og muligheder, der på basale punkter langt overgår de fleste andre læringsmiljøer som eksempelvis meget plads, mulighed for fysisk udfoldelse, læring med sanserne, autenticitet, hands on erfaringer og store variationer i tid og rum. Vilkår der kan tilgodese børns forskellige intelligenser og læringsstrategier og børn med særlige behov.
Københavns Kommune målsatte sig derfor at udvikle og etablere mininaturskoler i byens parker og økobaser i skovene nord og vest for København. Målsætningen var at alle 78 Københavnske skoler og specialskoler skulle tilknyttes begge typer af naturskoler. Målsætningen var ligeledes at gøre naturskolekoncepterne miljømæssige bæredygtige, driftsmæssige billige og fleksible i forhold til anvendelsesmuligheder samt gøre lærerne selvhjulpne i forholdet til at forestå undervisningen.
I dag er der udviklet og etableret 7 mininaturskoler i 7 grønne områder i København. Mininaturskolerne kan ind til videre kun benyttes af indskolingsklasserne. Mininaturskolerne er placeret så de tilknyttede klasser kan nå dertil på under 20 min. Fysisk består mininaturskole af en skurvogn eller container med udstyr til undervisning og aktiviteter. Efter et kørekortskursus forestår lærerne selv undervisningen. Mininaturskolerne har et samlet driftsbudget på kr. 200.000 og 6-7000 besøgende.
Københavns Økobaser har en samlet drift på ca. kr. 1,6 mill., har tilknyttet 78 skoler og årligt 35000 besøgende.
Som et tredje ben i den Københavnske naturskolemodel blev der i 1996 etableret en traditionel naturskole, som er ressourcestærk i forholdet til faciliteter, udstyr og ansatte.
Kalvebod Naturskole har 8000 besøgende og et driftsbudget på 1,3 mill.
Udeskole og naturklasser
-
naturklassen skal tænkes ind i årsplanerne
-
undervisningen i naturen og på skolen skal hænge sammen
-
undervisningen skal regelmæssigt og minimum 12 gange i løbet af skoleåret foregå på økobasen og evt. andre steder i naturen (mininaturskolen, Øresundsmiljøskolen, eget sted i naturen m.v.)
-
undervisningen skal være fordelt over året, sådan at der også er ture i vinterhalvåret (der kan godt være indlagt blokke af 2-3 dages varighed evt. med overnatning)
-
der skal være opbakning på skolen til naturklassen, dvs. økonomi til to lærere, gerne udvidet timetal på turdagene (mulighed for omlægning af undervisning), midler til transport og godkendelse af skolebestyrelsen
I dette skoleår er der registreret godt 30 naturklassser.
Læringsmiljøer i byens rum
-
udvikling og etablering af et Energiværksted og et Vandværksted som er eksperimenterende miljøskoler
-
udvikling og etablering af en Øresundsmiljøskole som inddrager havet, sundet, havnen og kulturmiljøet i undervisningen
-
udvikling og etablering af et naturfagsværksted for de mindste børn med bl.a. inspiration til udvikling af skolers og daginstitutioner udearealer
-
udvidelse og kvalificering af besøgsmuligheder med alle de Københavnske miljøinstitutioner (affaldsværker, rensningsanlæg, genbrugsstationer m.v.)
Miljøtjenestens undervisningstilbud giver børn og unge i København mulighed for, gennem konkrete førstehånds indtryk af virkeligheden at opdage og opleve, hvor ressourcerne til byens beboere kommer fra, og hvordan byens tekniske infrastruktur og miljøinstitutioner fungerer.
På både naturskolerne og miljøskolerne skal eleverne på deres egne betingelser gennem leg, oplevelser og eksperimenter individuelt og i fællesskab få en forståelse for de sammenhænge, der findes inden for området, samt for at natur og miljø er værd at passe på.
Miljøtjenesten har i dag 30 000 besøgende årligt.
Udeskole på skolerne
udeskolestrategiens 3 dimensioner
-
læringsmiljøer i naturens rum
-
læringsmiljøer i byens rum
-
læringsmiljøer i skolernes uderum
ed den meget positive viden vi har fra forskning og erfaringsprojekter om udeskolens kvaliteter, så er udeskole en pædagogisk fordring, som er kommet for at blive.
Fremtidige initiativer
-
Formulere strategier for udeskole i Agenda 21 planer
-
Konceptudvikling til inddragelse af børn i byudviklings- og byplansprocesser
-
Samarbejde med Fiskebranchen
-
Målrettede tilbud om hold/specialundervisning for børn/unge med særlige behov
-
Flere forskningsinitiativer
Visionen kan her 12 år efter starten være at få et systematiseret pædagogisk samarbejde i gang med bl.a. virksomheder, butikker og myndigheder.