Afstand og jagt
Kort beskrivelse
Formål
-
At eleverne får erfaring med at vurdere afstand.
-
At lære eleverne at anvende geometri i virkeligheden gennem arbejde med ligedannede trekanter
-
At eleverne træner færdighedsregning i felten og indsamler data.
-
At eleverne arbejder med matematik i praksis i en sammenhæng hvor biologi og geografi naturligt inddrages.
Forberedelse
- hvilke dyr I kan finde hvor i området.
- hvor ”lange” de er fra snudespids til bagpart (se skema nedenfor).
- hvad de lever af (se dyreartikler i Leksikon).
- hvor der er gode steder at finde spor efter dyr.
- hvilke spor dyrene efterlader sig. Her kan håndbogen ”Dyrespor fra pattedyr og fugle” af Preben Bang og Preben Dahlstrøm fra
- Afkort en gren eller lille træ til en fods længde.
- Skær kviste af grenen
-
Skær pinden til en lille tommestok, ved at skrælle 1 cm bark af, lade 1 cm bark sidde, skrælle 1 cm bark af osv.
I kan også vælge at bruge tommer i stedet for centimeter.
Vildt |
Skudafstand må ikke være større end:
|
Råvildt | 20 meter |
Ræv
Gæs
|
25 meter |
Hare
Fasan
Agerhøne
Ringdue
Ænder
m.fl.
|
30 meter |
Som optakt til turen kan I med fordel tale om ligedannede trekanter. Hvad der er specielt ved dem? Og hvordan kan man bruge ligedannede trekanter til at vurdere afstand til et dyr med?
a b c
- Den lille trekant abc er jægeren, a = målet på målepinden, b = jægerens arm
- Den store trekanten ABC er skoven og dyret, A = dyret fra hale til snude eller bryst, B = afstanden ud til dyret.
- Når du ser et dyr, holder du målestokken op i strakt arm.
- Den frie ende af målestokken skal flugte med den ene ende af dyret.
- I den ende, hvor du holder på målestokken, skal du sætte din tommeltot, så den på samme tid flugter den anden ende af dyret (se tegning).
- Aflæs afstanden på målestokken
- Divider målet på målestokken op i den længde dyret har.
- Den faktor du kommer frem til skal du nu gange med din egen armslængde.
- Resultatet er afstanden ud til dyret.
Du får øje på et rådyr, du holder målestokken op i strakt arm og får enden af stokken og din tommelfinger til at ”indramme” dyret, du aflæser 2 cm.
Du ved fra din tabel at rådyr er ca. 100 cm langt. 100/2 = 50. Din arm er ca. 50 cm. 50 cm X 50 cm = 2500 cm = 25 meter. Må du så skyde efter rådyret?
A = B = C
a b c
Når I skal vurdere afstand, ved vi at:
A = dyrets længde (den har vi i vores tabel)
a = dyrets længe på målepinden (den måler vi)
B = afstanden som vi skal finde
b = armens længde (den kender vi)
Vi skal altså finde B. Det gør vi ved først at finde X og bruge den som omregningsfaktor.
A = X og
a
Dyr |
Dyrets længde
(tabel)
|
Aflæst længde
(målestok)
|
X = Dyrs længde
Aflæst længde
|
Arms længde |
Afstand til dyr (B) =
X x arms længde
|
Rådyr
|
100 cm | 2,0 cm | 50 | 50 cm |
50x50 cm = 2500cm
= 25 meter
|
Rådyr | 100 cm | 1,3 cm | 77 | 50 cm |
77x50cm=3850cm
= 38,5 m
|
Rådyr | 100 cm | 2,6 cm | 38 | 50 cm |
38x50cm= 1900cm
= 19 meter
|
Forberedelse af turen
Diskuter med eleverne, hvilke dyr I kan forvente at finde i den natur I skal ud i. Eleverne kan undersøge hvert sit dyr i Skoven i Skolens Leksikon – og udfylde dyrekort for hver sit dyr. Du kan finde link til de forskellige dyrekort i en tabel i begyndelsen af forløbet "På jagt med Skoven i Skolen".
Gennemgå hvilke spor dyr efterlader:
-
fodspor
-
ædespor
-
ekskrementer (lort)
-
hår/fjer
-
sæder/reder
-
lugt
-
lydelige territoriespor
Planlæg, hvordan I vil kortlægge de dyr I finder spor af, eller møder ude i virkeligheden. Måske kan I bruge denne Sportabel, som også findes som kopiark. Du kan evt. kopiere de to kopiark over på et A4 ark, som eleverne kan have med i felten.
Dyr | Spor | Bemærkninger |
Skovdue | 2 fjer |
Fjerene var bidt/revet over.
Det tyder på, at duen var taget af en ræv.
|
Rådyr | Klovspor | Vi fandt spor lige ved bækken. |
Dyr | Dyrets længde (stående) |
Kronhjort | 2,0 meter |
Rådyr | 1,0 meter |
Ræv | 1,0 meter |
Hare | 0,4 meter |
Fasan | 0,6 meter |
Skovdue | 0,4 meter |
Gås | 0,9 meter |
Sådan gør du
- Hvis eleverne ser et jagtbart dyr, dvs. en fasan, en hare eller måske et rådyr, skal de først måle og notere afstanden til dyret med målestokken (synsafstanden). Derpå skal de gå forsigtigt nærmere uden at gemme sig - og måle afstanden, når dyret går væk (dyrets flugtafstand) og notere den. Dyrets flugtafstand fortæller noget om hvor ”skræmte” dyrene er. Hvis man sniger sig, vil dyrene altid blive forskrækkede og flygte når de pludselig opdager en.
- Finde spor efter dyr og samle, fotografere eller afmærke brugbare dyrespor.
- Vurdere antallet af forskellige dyr i deres område.
Når holdene kommer tilbage, samler I alle oplysninger om spor og dyrenes flugtafstande. Hvert hold samler hele klassens resultater – og vurderer hvad det bedst kan betale sig at gå på jagt efter og hvor i skoven chancerne er bedst. Dette kan evt. indtegnes på et kort.
Diskuter målepindenes brugbarhed og eventuelt usikkerhed.
Tilbage i klassen kan eleverne samle hele klassens resultater.
Baggrund
Når en jæger er på jagt, er det afgørende, at han er i stand til at bedømme afstanden til et stykke vildt han ser - og læse det terræn, der er mellem ham selv og dyret. Hvis jægeren ikke kan læse terrænet, kan han ikke vurdere om han kan komme tæt nok på. Og hvis han ikke kan bestemme afstand, kan han ikke vurdere, om det kan betale sig at bruge kræfter på at jage netop det dyr, med den tid han har og det terræn han skal snige sig igennem.
Husk at man skal spørge om lov til at færdes udenfor vej og sti i private skove. Læs mere om adgang til skoven i Leksikon.