Pas på træerne - generne forsvinder
Denne artikel er en del af gymnasiematerialet "Pas på træerne - generne forsvinder", der består af 5 undervisningsforløb om danske træer og buske. Artiklen her er lærerens vejledning. Se en oversigt over hele materialet.
Introduktion til materialet
”Pas på træerne – generne forsvinder” er et undervisningsmateriale, der sætter fokus på de oprindelige danske træer og buske, de problemer vi har med at bevare deres genpuljer og dermed den biologisk mangfoldighed i Danmark.
Feltarbejde
Materialet er udviklet af Statens Planteavlsstation og Skoven i Skolen. Det inddrager i høj grad arbejde i felten, og tager udgangspunkt i den videnskabelige metode. Materialet er tværfagligt i den forstand, at det tager udgangspunkt i faget biologi, men inddrager fag som geografi, samfundsfag, dansk og historie.
Bøgeblade i septemberlys. Foto: Janne Bavnhøj.
”Pas på træerne – generne forsvinder” består af
- Lærervejledning (denne)
-
Forløb 1: ”Danske træer og buske – generne forsvinder” der introducerer temaet og den grundlæggende problematik.
Hovedfag: Biologi. Tværfag: Geografi, Historie. -
En række delforløb der uddyber temaet – og som kan bruges enkeltvis af hele klassen, eller af mindre grupper. Delforløbene er uafhængige af hinanden:
-
Forløb 2: ”Menneskets brug af træer og buske”.
Hovedfag: Dansk. Tværfag: Geografi, Samfundsfag, Historie, Biologi. -
Forløb 3: ”Biologisk mangfoldighed i skoven”.
Hovedfag: Biologi, geografi, samfundsfag. -
Forløb 4: ”Frø og frugter hos træer og buske”.
Hovedfag: Biologi -
Forløb 5: ”Genetisk bæredygtighed”.
Hovedfag: Biologi. Tværfag: Geografi, Samfundsfag.
-
Forløb 2: ”Menneskets brug af træer og buske”.
Oversigt
I oversigten kan du få overblik over hele materialet. Kopiark finder du i højre margin.
”Pas på træerne – generne forsvinder” | Dokumenttype | Dokument |
Lærervejledning | Lærervejledning | |
Forløb 1 | Undervisningsforløb | Danske træer og buske – generne forsvinder |
Leksikon | Skovbrugets historie i Danmark | |
Leksikon | Biologisk mangfoldighed | |
Leksikon | Klimaforandringer | |
Leksikon | Den store trætabel | |
Kopiark | Artsliste | |
Kopiark | Journal 1.1 | |
Kopiark | Tabel 1.1 | |
Kopiark | Smådyr nøgle | |
Kopiark | Træer nøgle | |
Forløb 2 | Undervisningsforløb | Menneskets brug af træer og buske |
Forløb 3 | Undervisningsforløb | Biologisk mangfoldighed i skoven |
Leksikon | Art | |
Leksikon | Artstabel | |
Leksikon | Rødliste | |
Leksikon | Biologisk mangfoldighed | |
Leksikon | Den store trætabel | |
Kopiark | Journal 3.1 | |
Kopiark | Tabel 3.1 | |
Kopiark | Tabel 3.2 | |
Kopiark | Tabel 3.3 | |
Forløb 4 | Undervisningsforløb | Frø og frugter hos træer og buske |
Leksikon | Spredning af frø og frugter | |
Leksikon | Frø og spiring | |
Leksikon | Skovudvikling | |
Leksikon | Naturnær skovdrift | |
Leksikon | Den store trætabel | |
Kopiark | Journal 4.1 | |
Kopiark | Tabel 4.1 | |
Aktivitet | Så dine egne skovtræer | |
Forløb 5 | Undervisningsforløb | Genetisk bæredygtighed |
Leksikon | Træer og genetisk bæredygtighed | |
Leksikon | Træer og buskes blomstring og bestøvning | |
Leksikon | Biologisk mangfoldighed | |
Kopiark | Journal 5.1 | |
Kopiark | Journal 5.2 | |
Kopiark | Journal 5.3 |
Supplerende viden
”Pas på træerne” udgives på www.skoven-i-skolen.dk, en undervisningsside om skov og træ, der oprindeligt er udviklet for skolebørn. Her findes en del viden om skov og træ, der kan inddrages i forløbene og bruges til research og bearbejdning. Her findes også en lang række ideer til undervisningsaktiviteter i skov, som også kan inddrages.
Blomster af lind. Foto: Janne Bavnhøj.
Niveau
”Pas på træerne” kan bruges i gymnasiets biologiundervisning på obligatorisk, mellem- og højt niveau alt efter valg af fordybelse. Dele af forløbet kan også benyttes i Folkeskolens ældste klasser.
Muligheder i gymnasiet efter reformen:
- Tværfaglige projekter i naturvidenskabeligt grundforløb (1. g), gerne i samarbejde med biologi og naturgeografi i grundforløbet
- Projekter i studieretninger, tværfaglige (1. – 3. g)
- Projekter i valgfag (2. – 3. g.)
Slåen med frugter. Foto: John Norrie.